Gmina Witnica w powiecie gorzowskim w czerwcu 2015 r. złożyła wniosek o rejestrację pojazdu ratowniczo-gaśniczego. Starosta zarejestrował pojazd, ale półtora roku później, w grudniu 2016 r. prokuratura rejonowa poinformowała, że prowadzi postępowaniu w sprawie o przekroczenie uprawnień w związku z zakupem samochodów pożarniczych. Z opinii rzeczoznawcy wynikało, że pojazd, zakupiony przez gminę Witnica dla Ochotniczej Straży Pożarnej, nie spełnia warunków technicznych, a jego użytkowanie zagraża bezpieczeństwu. Jego rzeczywista masa całkowita z pięcioma strażakami i wyposażeniem ratowniczo-gaśniczym przekracza o 240 kg dopuszczalną masę całkowitą, określoną przez producenta. Obniża to sprawność układów hamulcowego i kierowniczego. Dalsze użytkowanie pojazdu stwarza niebezpieczeństwo dla strażaków i uczestników ruchu.

W wyniku informacji prokuratora starosta wznowił postępowanie i uchylił rejestrację. W odwołaniu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim gmina zażądała uchylenia tej decyzji i zawieszenia postępowania do czasu zakończenia postępowania karnego. Kolegium utrzymało jednak w mocy decyzję starosty. Gmina wniosła więc skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim. WSA uznał ją za bezzasadną i ją oddalił.

Z ustaleń rzeczoznawcy jednoznacznie wynika, że parametry techniczne pojazdu wpisane do rejestracji starosty i do dowodu rejestracyjnego są inne od danych w dokumentach przedłożonych z wnioskiem o rejestrację. Taka opinia uprawniała do wznowienia postępowania z urzędu, w wyniku którego uchylono dotychczasową decyzję o rejestracji i odmówiono rejestracji pojazdu. Na podstawie tej opinii sprawa została dostatecznie wyjaśniona i nie było potrzeby podejmowania dalszych czynności zmierzających do wyjaśnienia sprawy i zawieszania postępowania.

Nie ma natomiast przeszkód, aby gmina zaskarżyła opinię rzeczoznawcy, wydaną w toku postępowania karnego.

sygnatura akt: II SA/Go 359/17