Alior Bank: bank przedsiębiorczości

Rozmowa z Maciejem Surdykiem, dyrektorem zarządzającym pionem rozwoju bankowości przedsiębiorstw.

Publikacja: 18.10.2017 20:01

Maciej Surdyk, dyrektor zarządzający w Alior Banku.

Maciej Surdyk, dyrektor zarządzający w Alior Banku.

Foto: materiały prasowe

Rz: Dlaczego banki walczą o klientów z segmentu MŚP?

Maciej Surdyk: To bardzo istotny i atrakcyjny segment klientów. Małe i średnie firmy odgrywają olbrzymią rolę w naszej gospodarce – to ponad 1,8 mln przedsiębiorstw, które jednocześnie są największym pracodawcą. Zatrudniają prawie 6,5 mln pracowników, wytwarzając ponad połowę polskiego PKB. To także bardzo zróżnicowany segment klientów. Każda firma ma swoją specyfikę. Wraz z jej rozwojem rosną potrzeby właścicieli w zakresie wsparcia finansowego i doradczego. Tym samym segment MŚP jest dla banków bardzo istotny, dynamika rozwoju firm, także w zakresie rejestracji nowych podmiotów, pozwala oferować szeroki zakres obsługi, jak również docierać do klientów indywidualnych, powiązanych z firmami MŚP. Także dla Alior Banku ta grupa jest niezmiernie ważna. Zaufało nam już prawie 190 tys. przedsiębiorców. Naszą ambicją jest, aby Alior Bank stał się bankiem pierwszego wyboru dla firm, bankiem przedsiębiorczości. Dlatego w ramach naszej strategii przewidzieliśmy szereg projektów rozwojowych, aby kompleksowo dopasować produkty i usługi do potrzeb klientów MŚP.

Jak banki odpowiadają na potrzeby przedsiębiorców?

Bank dla przedsiębiorcy to już nie tylko kredyt i rachunek z obsługą transakcji przez internet. Klienci oczekują nowatorskich rozwiązań, a bank staje się miejscem kompleksowego zarządzania biznesem klienta. Każda firma w zależności od fazy rozwoju, rozmiaru i specyfiki działalności jest inna. Bank musi być więc przygotowany, aby adekwatnie do potrzeb, sprawnie zaproponować właściwe rozwiązanie. Oprócz rozwoju technologii, która na pewno zwiększa elastyczność i łatwość dostępu do bankowości poprzez platformy elektroniczne i mobilne, wciąż dla wyboru banku firmowego wiodąca jest rola doradcy. Jego profesjonalizm i rozumienie specyfiki branży buduje lojalność klienta. Bardzo ważnym elementem jest też szybkość w podejmowaniu decyzji kredytowych, która bezpośrednio rzutuje na płynność w działaniu firmy.

A w jaki sposób Alior Bank zachęca klientów biznesowych do współpracy?

Koncentrujemy się m.in. na zbudowaniu społeczności wokół naszego portalu zafirmowani.pl. Chcemy, aby stał się on narzędziem do komunikacji i współpracy bezpośrednio pomiędzy firmami MŚP obsługiwanymi przez Alior Bank. Użytkownicy platformy, również ci, którzy nie są naszymi klientami, mogą skorzystać m.in. z bezpłatnej aplikacji księgowej online. Umożliwia ona m.in. wystawianie faktur, rozliczanie amortyzacji, monitorowanie płatności oraz korzystanie z terminarza zobowiązań, np. wobec ZUS czy US. Serwis jest rozbudowywany o nowe funkcjonalności, które podpowiadają nam jego użytkownicy.

Stale rozwijamy ofertę produktową, automatyzujemy procesy kredytowe, tak aby do każdej firmy wnioskującej o finansowanie jak najszybciej wrócić z informacją o decyzji. Dla mikrofirm na przykład mamy pakiet kredytowy, w ramach którego przedsiębiorca może skorzystać z finansowania do 500 tys. zł, a decyzję kredytową otrzymać nawet w 30 minut.

Co jeszcze ciekawego znajdą przedsiębiorcy w ofercie Alior Banku?

W obsłudze MŚP stawiamy na nowe i cyfrowe technologie i rozwijamy obsługę zdalną. Osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą proponujemy iKonto Biznes. Można je otworzyć całkowicie online. Na takich samych zasadach otwierany jest rachunek Partner z kartą debetową, która dodatkowo – w ramach promocji ,,Cashback dla przedsiębiorców'' – gwarantuje niską cenę paliwa na stacjach w Polsce: 3,90 zł/l. Na rachunek firmy zwracamy różnicę pomiędzy średnią ceną paliwa za litr podawaną przez Polską Izbę Paliw Płynnych a ceną 3,90 zł/l gwarantowaną przez Alior Bank, do 100 zł miesięcznie. Chcemy wspierać małe firmy w redukcji kosztów działalności, dlatego poszerzymy ten program o rabaty na kolejne produkty. Wkrótce, dzięki integracji z platformą ePUAP, nasi klienci będą mogli automatycznie zarejestrować firmę oraz dokonywać zmian statusów działalności za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Pracujemy nad udostępnieniem całościowego procesu kredytowego za pośrednictwem internetu. W tym celu wykorzystamy architekturę systemową e-państwa, tak aby raportowane do US dane finansowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego mogły być automatycznie wykorzystane jako potwierdzenie sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorcy, zarówno w procesie ubiegania się o nowe finansowanie w banku, jak i w trakcie monitoringu spłaty posiadanego już kredytu. W ten sposób rzetelna i elektroniczna sprawozdawczość działalności gospodarczej do US wspomoże przedsiębiorcę w szybszym, prostym, wręcz automatycznym uzyskaniu kredytu w Alior Banku. Poza uatrakcyjnianiem oferty depozytowo-kredytowej skupimy się na rozwijaniu usług cash management, faktoringu, produktów leasingowych w ramach Alior Leasing oraz ofert dedykowanych ubezpieczeń dla firm.

Czy pomagacie firmom w pozyskiwaniu środków unijnych?

Zdecydowanie tak. Wykorzystujemy szeroką paletę programów pomocowych i gwarancyjnych ze środków publicznych i Unii Europejskiej 2014–2020. Naszym celem jest zapewnienie firmom kompleksowego wsparcia w zakresie pozyskania dotacji oraz jej skutecznego i bezpiecznego rozliczenia przed instytucją wdrażającą. Dlatego w Pakiecie Europejskim oferujemy: audyt funduszy UE (czyli z jakich funduszy firma może skorzystać), promesy kredytowe czy finansowanie pomostowe. Klienci mogą również uzyskać kredyt na finansowanie wkładu własnego inwestycji realizowanej z udziałem dotacji. Alior Bank zajmuje drugie miejsce pod względem sprzedaży gwarancji de minimis oferowanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego – udzieliliśmy ich ponad 32 tys. o wartości prawie 6 mld zł. Wolumen gwarancji przełożył się na akcję kredytową w wysokości 9 mld zł. Z naszej oferty kredytowej połączonej z gwarancją BGK skorzystało ponad 17,5 tys. firm z sektora MŚP. Z sukcesem zakończyliśmy również sprzedaż gwarancji de minimis z programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka". Na koniec trwania programu przekroczyła ona 100 szt. dla kredytów o łącznym wolumenie 77,4 mln zł, co wśród banków uplasowało nas na trzeciej pozycji. Proponujemy też gwarancję COSME – to alternatywa dla klientów, którzy nie mogą skorzystać z gwarancji de minimis. W naszej ofercie jest też nowa gwarancja z programu operacyjnego „Inteligentny rozwój", kierowana do klientów realizujących innowacyjne projekty inwestycyjne. Jako pierwszy bank w Polsce udzieliliśmy kredytów z tym zabezpieczeniem. Jesteśmy też pierwszym i jedynym bankiem, który podpisał umowę z BGK w zakresie finansowania dostępu do szybkiego internetu. Na jej podstawie firmom z branży telekomunikacyjnej udostępniamy preferencyjne finansowanie inwestycyjne, w formie pożyczki szerokopasmowej.

A co w praktyce dla klientów oznacza strategia ,,cyfrowego buntownika"?

Cyfrowe rozwiązania to dla przedsiębiorcy oszczędność czasu, mniej wizyt w oddziale, prostsze i szybsze procesy. Proponujemy zatem obsługę zdalną za pośrednictwem najnowszych rozwiązań mobilnych i internetowych. Wiemy też, że bankowość dla MŚP to bankowość relacyjna, dlatego klient biznesowy Alior Banku będzie mógł liczyć na pomoc i wsparcie wykwalifikowanych bankierów w oddziałach i regionalnych centrach biznesowych.

ARTYKUŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z ALIOR BANKIEM

Rz: Dlaczego banki walczą o klientów z segmentu MŚP?

Maciej Surdyk: To bardzo istotny i atrakcyjny segment klientów. Małe i średnie firmy odgrywają olbrzymią rolę w naszej gospodarce – to ponad 1,8 mln przedsiębiorstw, które jednocześnie są największym pracodawcą. Zatrudniają prawie 6,5 mln pracowników, wytwarzając ponad połowę polskiego PKB. To także bardzo zróżnicowany segment klientów. Każda firma ma swoją specyfikę. Wraz z jej rozwojem rosną potrzeby właścicieli w zakresie wsparcia finansowego i doradczego. Tym samym segment MŚP jest dla banków bardzo istotny, dynamika rozwoju firm, także w zakresie rejestracji nowych podmiotów, pozwala oferować szeroki zakres obsługi, jak również docierać do klientów indywidualnych, powiązanych z firmami MŚP. Także dla Alior Banku ta grupa jest niezmiernie ważna. Zaufało nam już prawie 190 tys. przedsiębiorców. Naszą ambicją jest, aby Alior Bank stał się bankiem pierwszego wyboru dla firm, bankiem przedsiębiorczości. Dlatego w ramach naszej strategii przewidzieliśmy szereg projektów rozwojowych, aby kompleksowo dopasować produkty i usługi do potrzeb klientów MŚP.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
EBC zażądał od dwóch wielkich banków, by wycofały się z Rosji. Ostatnie ostrzeżenie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Banki
Największy bank USA pozwał drugi bank Rosji. Groźba konfiskaty blisko 10 mld dolarów
Banki
Wakacje kredytowe mają zostać przedłużone. "Większość zagłosuje za tym pomysłem"
Banki
Kadrowa miotła dotarła do Banku Pekao. Kto zostanie prezesem?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Banki
Miotła kadrowa dotarła do Banku Pekao. Powołano nową radę nadzorczą