QLIK umożliwia firmom wystawiającym faktury przesłanie informacji o płatności bezpośrednio do serwisu transakcyjnego bankowości elektronicznej klientów. Tym samym mogą w bardzo prosty sposób regulować cykliczne opłaty za prąd, gaz czy telefon bezpośrednio ze swojego konta w bankowości on-line. Rozwiązanie to przyspiesza proces płatności oraz przyczynia się do wyeliminowania papierowych faktur z obiegu.

To wspólny projekt polskich banków. Powstał w ramach grupy roboczej przy Związku Banków Polskich, w której czynny udział brały banki oraz więksi wystawcy faktur. W pracach nad projektem uczestniczyła również Krajowa Izba Rozliczeniowa (jest dostawcą technologicznym). Nowe rozwiązanie stanowi odpowiedź sektora bankowego i ZBP na rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne usługi cyfrowe zarówno ze strony odbiorców, jak i wystawców faktur. QLIK znacząco skraca proces płatności, ponieważ ich uregulowanie ogranicza się do jednego kliknięcia. System nie wymaga wprowadzenia wielu kodów czy haseł – w serwisie znajdziemy już wypełnione pole przelewu, które wystarczy zaakceptować.

Z punktu widzenia wystawcy faktur istotne jest, że po wykonaniu płatności w tym systemie, otrzyma on informację o zapłacie, zanim płatność zostanie fizycznie zaksięgowana na jego koncie. Będzie mógł więc lepiej planować przepływy i reagować na sygnały o kwestionowaniu płatności.

– QLIK jest doskonałą ofertą zarówno dla konsumentów, jak i firm wystawiających faktury. Klient w sposób szybki i zarazem bezpieczny może opłacić rachunki, co minimalizuje ryzyko opóźnień w płatnościach oraz ogranicza ryzyko pomyłki przy ręcznym wypełnianiu danych – mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes KIR. – Korzyści odnoszą też dostawcy usług masowych, zyskując innowacyjny i popularny kanał komunikacji z klientami. Co istotne, z punktu widzenia klienta, kluczową zaletą jest możliwość prostego opłacania swoich rachunków w jednym miejscu – w bankowości elektronicznej lub mobilnej swojego banku – dodaje.

Projekt jest wdrażany fazowo. - Najpierw udostępniliśmy Qlika w serwisie dla przedsiębiorstw czyli wystawcom faktur, kolejnym etapem będzie udostępnienie go w serwisie dla klientów indywidualnych – płatników. Jednocześnie z racji tego, że udostępniamy go jako pierwsi, przecieramy szlaki dla usługi, która jest innowacyjnym przedsięwzięciem na naszym rynku. Zaimplementowaliśmy usługę, która będzie teraz rozwijana. Kolejne banki wchodząc ze swoimi wystawcami faktur, będą brały udział w jej rozbudowywaniu, a tym samym oferta dla płatników będzie się rozszerzać. – Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.