Zwrot kosztów za spłatę pożyczki przed czasem

W przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego klientowi należy się zwrot proporcjonalnej części kosztów, także prowizji i opłat przygotowawczych - takie jest wspólne stanowisko Rzecznika Finansowego i Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynikające z interpretacji przepisów ustawy o kredycie konsumenckim.

Publikacja: 16.05.2016 11:56

W przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego klientowi należy się zwrot proporcjonalnej c

W przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego klientowi należy się zwrot proporcjonalnej części kosztów, także prowizji i opłat przygotowawczych.

Foto: Fotorzepa, Bartosz Janowski bartosz janowski

Okazuje się, że dotychczasowa praktyka stosowana przez kredytodawców była często zupełnie inna.

- Klienci, którzy przed terminem spłacili kredyt konsumencki skarżą się do nas, że nie dostają proporcjonalnego zwrotu kosztów początkowych np. opłat administracyjnych, prowizji czy składek na ubezpieczenie. Naszym zdaniem to zła praktyka naruszająca przepisy ustawy o kredycie konsumenckim. Ponieważ tego typu skargi powtarzają się, wspólnie z Prezesem UOKiK postanowiliśmy zająć wyraźne stanowisko –tłumaczy Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.

Od początku działalności Rzecznika Finansowego, czyli 11 października 2015 r. do końca kwietnia 2016 r. wpłynęło ponad 500 skarg dotyczących kredytów konsumenckich. W tym około 100 dotyczyło właśnie zbyt niskiego zwrotu w związku z wcześniejszą spłatą, a dominują problemy związane ze zwrotem składek za ubezpieczenie. Również do UOKiK docierają sygnały dotyczące rozbieżnych interpretacji art. 49 wspomnianej ustawy o kredycie konsumenckim.

Tymczasem Rzecznik Finansowy i Prezes UOKIK są zgodni co do tego, jak interpretować ten przepis.

- Uważamy, że w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego kredytodawca powinien obniżyć i zwrócić wszystkie koszty takiego kredytu niezależnie od ich charakteru. Oczywiście zwrot powinien być proporcjonalny, tzn. obejmować okres od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK. Dodaje, że zwrot nie powinien też zależeć od tego, kiedy koszty te zostały faktycznie poniesione przez kredytobiorcę.

Przykładowo, jeśli koszty początkowe (opłaty, prowizje, koszty ubezpieczenia) związane z rocznym kredytem wyniosły 1200 zł, a został on spłacony po 6 miesiącach, to konsument powinien otrzymać z powrotem 600 zł.

W praktyce o ile zazwyczaj kredytodawcy nie wymagają zapłaty odsetek za niewykorzystany okres kredytu od konsumentów, którzy spłacają pożyczkę przed terminem, to niestety, równocześnie często nie obniżają, ani nie zwracają pobranych wcześniej kosztów za jednorazowe czynności lub usługi (np. opłat przygotowawczych, administracyjnych). Jednocześnie banki coraz częściej główną część kosztów pożyczek gotówkowych wrzucają w prowizje, a nie w oprocentowanie.

Z danych porównywarki Comperia.pl wynika, że dla pożyczki w kwocie 10 tys. zł, zaciągniętej na 2 lata, średnie oprocentowanie nominalne wynosi 8 proc., a prowizja 9,8 proc.

Banki
Szwajcaria nie chce powtórki z bankructwa Credit Suisse
Banki
EBOR wyszedł zdecydowanie spod kreski w 2023 roku
Banki
Kredyty nadal po staremu. Rząd chce dalej analizować alternatywę dla WIBOR-u
Banki
Zadżumiony biznes z Rosją dzięki USA. Światowe banki odmawiają obsługi
Banki
Rekordowo wysokie dywidendy w sektorze bankowym