Reklama

Zwrot kosztów za spłatę pożyczki przed czasem

W przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego klientowi należy się zwrot proporcjonalnej części kosztów, także prowizji i opłat przygotowawczych - takie jest wspólne stanowisko Rzecznika Finansowego i Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynikające z interpretacji przepisów ustawy o kredycie konsumenckim.

Publikacja: 16.05.2016 11:56

W przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego klientowi należy się zwrot proporcjonalnej c

W przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego klientowi należy się zwrot proporcjonalnej części kosztów, także prowizji i opłat przygotowawczych.

Foto: Fotorzepa, Bartosz Janowski bartosz janowski

Okazuje się, że dotychczasowa praktyka stosowana przez kredytodawców była często zupełnie inna.

- Klienci, którzy przed terminem spłacili kredyt konsumencki skarżą się do nas, że nie dostają proporcjonalnego zwrotu kosztów początkowych np. opłat administracyjnych, prowizji czy składek na ubezpieczenie. Naszym zdaniem to zła praktyka naruszająca przepisy ustawy o kredycie konsumenckim. Ponieważ tego typu skargi powtarzają się, wspólnie z Prezesem UOKiK postanowiliśmy zająć wyraźne stanowisko –tłumaczy Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.

Od początku działalności Rzecznika Finansowego, czyli 11 października 2015 r. do końca kwietnia 2016 r. wpłynęło ponad 500 skarg dotyczących kredytów konsumenckich. W tym około 100 dotyczyło właśnie zbyt niskiego zwrotu w związku z wcześniejszą spłatą, a dominują problemy związane ze zwrotem składek za ubezpieczenie. Również do UOKiK docierają sygnały dotyczące rozbieżnych interpretacji art. 49 wspomnianej ustawy o kredycie konsumenckim.

Tymczasem Rzecznik Finansowy i Prezes UOKIK są zgodni co do tego, jak interpretować ten przepis.

- Uważamy, że w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego kredytodawca powinien obniżyć i zwrócić wszystkie koszty takiego kredytu niezależnie od ich charakteru. Oczywiście zwrot powinien być proporcjonalny, tzn. obejmować okres od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK. Dodaje, że zwrot nie powinien też zależeć od tego, kiedy koszty te zostały faktycznie poniesione przez kredytobiorcę.

Reklama
Reklama

Przykładowo, jeśli koszty początkowe (opłaty, prowizje, koszty ubezpieczenia) związane z rocznym kredytem wyniosły 1200 zł, a został on spłacony po 6 miesiącach, to konsument powinien otrzymać z powrotem 600 zł.

W praktyce o ile zazwyczaj kredytodawcy nie wymagają zapłaty odsetek za niewykorzystany okres kredytu od konsumentów, którzy spłacają pożyczkę przed terminem, to niestety, równocześnie często nie obniżają, ani nie zwracają pobranych wcześniej kosztów za jednorazowe czynności lub usługi (np. opłat przygotowawczych, administracyjnych). Jednocześnie banki coraz częściej główną część kosztów pożyczek gotówkowych wrzucają w prowizje, a nie w oprocentowanie.

Z danych porównywarki Comperia.pl wynika, że dla pożyczki w kwocie 10 tys. zł, zaciągniętej na 2 lata, średnie oprocentowanie nominalne wynosi 8 proc., a prowizja 9,8 proc.

Banki
18 172 971 903 836 rubli - tyle żąda od Belgów Bank Rosji
Banki
Donald Trump zawęził wybór kandydatów na szefa Fedu. I stawia jeden warunek
Banki
BNP Paribas chce mieć milion nowych klientów. I obiecuje podwojenie dywidendy
Banki
Perspektywy bankowości prywatnej w Polsce. AI lepiej dopasuje usługi?
Banki
Romana Kłysz-Rakowska, Santander: Banki liczą na więcej milionerów i sukcesji
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama