BLIK chce pozyskać kolejne banki

Ponad 10 milionów transakcji i prawie 3,5 miliona użytkowników - to bilans dwóch lat funkcjonowania BLIKA, największego systemu płatności mobilnych w Polsce.

Aktualizacja: 10.02.2017 12:33 Publikacja: 10.02.2017 12:13

BLIK chce pozyskać kolejne banki

Foto: 123rf.com

- W ciągu pierwszych dwóch lat istnienia udało nam się nie tylko wprowadzić BLIKA na innowacyjny rynek bezgotówkowych płatności, ale także zająć na nim znaczącą pozycję. Zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek drogi, dlatego cały czas wdrażamy nowe funkcjonalności systemu, poszerzamy jego sieć akceptacji oraz dołączamy kolejne banki. Wierzymy, że BLIK w aplikacjach bankowości mobilnej to najlepsze rozwiązanie płatnicze dla użytkowników - mówi Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.

BLIK wystartował 9 lutego 2015 roku na mocy porozumienia sześciu największych banków w Polsce - PKO Banku Polskiego, Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego i mBanku. System powstał w oparciu o IKO - aplikację PKO BP. Podstawowym założeniem systemu było to, by każdy użytkownik BLIKA mógł w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, przy wykorzystaniu różnych kanałów, zrealizować transakcję w szybki, wygodny i bezpieczny sposób - wyłącznie ze smartfonem w ręku.

Twórcy systemu nawiązywali współpracę z kolejnymi bankami (do banków-uczestników dołączył Getin Noble Bank, Orange Finanse oraz T-Mobile Usługi Bankowe, a wkrótce dołączy także Credit Agricole Bank Polska), agentami rozliczeniowymi i integratorami płatności (dziś to eService, First Data, PayTel, Dotpay, Przelewy24, Tpay, Blue Media, CashBill, eCard, PayU, Euronet i ITCARD), wprowadzając jednocześnie wiele nowych funkcjonalności. Dzisiaj spośród 7 milionów użytkowników bankowości mobilnej już prawie 3,5 miliona osób korzysta z BLIKA, wykonując blisko 2 miliony transakcji miesięcznie.

BLIK odniósł spory sukces w segmencie e-commerce. Dziś transakcje w sklepach internetowych stanowią najwięcej, bo około 40 proc. wszystkich realizowanych transakcji. BLIK obecny jest w serwisie Allegro, czołowej platformie zakupowej w Polsce, co oznacza, że dziś BLIKIEM można płacić w prawie wszystkich polskich sklepach internetowych.

- Naszą strategią jest, by dla każdego mobilnego klienta banku BLIK stał się metodą płatności pierwszego wyboru w e-commerce. Płatności online ewoluują nieustannie, wymagając coraz większej wygody dla użytkownika, stają się coraz bardziej mobilne. BLIK jest szybki, wygodny, bezpieczny i co ważne z punktu widzenia sklepu internetowego - gwarantuje wysoką konwersję. Cieszymy się, że udało nam się nawiązać współpracę z takim gigantem jak Allegro, bo jest to zwieńczenie ważnego etapu budowy sieci akceptacji w polskim e-commerce - podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności. Dodaje, że wprowadzona niedawno w Millennium metoda „jednego kliknięcia" przy silnej autoryzacji kodem PIN daje szerokie możliwości obsługi płatności w e-commerce.

BLIK rozwija także metodę P2P, czyli błyskawicznych przelewów bezpośrednio na wskazany numer telefonu. W tej chwili płatności P2P dostępne są dla klientów: Banku Millennium, ING BSK, BZ WBK, mBanku i PKO BP, a wkrótce mają do nich dołączyć Alior i GNB.

Plany zakładają dotarcie do pozostałych użytkowników bankowości mobilnej, którzy jeszcze nie skorzystali z BLIKA oraz dalsza systematyczna budowa sieci akceptacji. Poczta Polska jest w przededniu rozpoczęcia wdrożenia płatności BLIKIEM w swoich 4,6 tys. placówkach wyposażonych w terminale POS. Ważnym krokiem w upowszechnieniu systemu będzie także wejście BLIKA w nowy segment e-administracji, a także możliwość powszechnego wprowadzenia płatności zbliżeniowych w technologii NFC.

- W ciągu pierwszych dwóch lat istnienia udało nam się nie tylko wprowadzić BLIKA na innowacyjny rynek bezgotówkowych płatności, ale także zająć na nim znaczącą pozycję. Zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek drogi, dlatego cały czas wdrażamy nowe funkcjonalności systemu, poszerzamy jego sieć akceptacji oraz dołączamy kolejne banki. Wierzymy, że BLIK w aplikacjach bankowości mobilnej to najlepsze rozwiązanie płatnicze dla użytkowników - mówi Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
EBC zażądał od dwóch wielkich banków, by wycofały się z Rosji. Ostatnie ostrzeżenie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Banki
Największy bank USA pozwał drugi bank Rosji. Groźba konfiskaty blisko 10 mld dolarów
Banki
Wakacje kredytowe mają zostać przedłużone. "Większość zagłosuje za tym pomysłem"
Banki
Kadrowa miotła dotarła do Banku Pekao. Kto zostanie prezesem?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Banki
Miotła kadrowa dotarła do Banku Pekao. Powołano nową radę nadzorczą