Kwartalnik "Herito" o Nowej Hucie

Marzenie o mieście idealnym nie opuszcza ludzkości od starożytności. Jednym z nich miała być Nowa Huta.

Aktualizacja: 31.07.2016 17:20 Publikacja: 31.07.2016 17:15

Foto: materiały prasowe

To miasto wznoszono od podstaw wraz z budową Huty im. Lenina. Sztandarowy symbol stalinizmu, planowany pierwotnie na sto tysięcy mieszkańców, miał być manifestem zwycięskiego systemu i gwarantować lepsze życie budowniczym nowej Polski.

Każdy element projektu musiał być konsultowany z partią. Ale architekt Tadeusz Ptaszycki, który od 1949 roku sprawował nadzór nad budową Nowej Huty, potrafił przemycać własne idee. Chciał, by projekt spełniał nie tylko propagandowe żądania władz, ale potrzeby i marzenia zwykłych ludzi o wygodnym domu.

Kiedy Ptaszyckiego wezwano do Warszawy, by przedstawił prezydentowi Bolesławowi Bierutowi swój projekt, założył, że nie ma on pojęcia o architektonicznych planach. Zrobił więc przestrzenną kolorową makietę placu Centralnego, przypominającą zabawkę. Bierutowi  spodobała się i większych korekt nie wniósł. Jedynie zastrzegł, że w nowym mieście nie ma miejsca na kościół, najwyżej na jakąś wieżę. Architekci zaprojektowali wic wysoką wieżę ratuszową, choć po kryjomu wyznaczyli też lokalizację, gdzie w przyszłości można by wznieść świątynie.

Domy mieszkalne Ptaszycki widział z wieloma udogodnieniami (windy, wspólne pralnie, spiżarki, parkiety). Myślał też o przedszkolach, sklepach, domach kultury, halach sportowych, kinach, bibliotekach. Z wielu planów musiał jednak zrezygnować z powodu redukcji kosztów. W efekcie Nowa Huta to projekt do dziś niedokończony.

Przykład Nowej Huty został przywołany teraz w najnowszym numerze kwartalnika „Herito",  którego tytuł i główny temat brzmi: „Miasto jako dzieło sztuki". Bardziej adekwatny byłby jednak: „Architektura i polityka” lub „Utopia i rzeczywistość”.

Już Arystoteles pisał „Należy budować miasta tak, aby dawały ochronę im mieszkańcom i aby czyniły ich równocześnie szczęśliwymi”. Z drugiej strony, jak możemy przeczytać w jednym z esejów, planowanie miasta szczęśliwego przypomina próby powrotu do raju. W taką ideę wpisane jest zawsze niespełnienie. Tak było w micie o wieży Babel i tak jest z urbanistycznymi projektami miast w naszych czasach, naznaczonych totalitarną ideologią, które dobrze znamy z okresu budowy socjalizmu.

Autorzy „Herito” twierdzą, że miasto jest zwierciadłem cywilizacji, więc opisują różne urbanistyczno-społeczne eksperymenty na przykładzie miast Europy Środkowej (m.in. Katowic, Triestu, Mińska, Bratysławy, Pragi). Poszerzają także refleksję o wiele innych zagadnień, jak historyczne rekonstrukcje architektoniczne, osiedla robotnicze  w przeszłości, koncepcje miast ogrodów czy miast przyszłości.

Zastanawiają się też nad odbiorem sztuki w publicznej przestrzeni miasta, analizując, dlaczego jedne wrastają w pejzaż miasta, jak sztuczna palma Joanny Rajkowskiej w Warszawie, która stoi na rondzie de Gaulle’a od 13 lat, a inne są odrzucane. Tak jak projekt tej samej autorki „Minaret” dla Poznania , który powstały w latach 2009-2011 i już wtedy  prowokował pytanie, czy stawiać znak równości między islamem i terroryzmem).

Nowy numer „Herito” jest wydawnictwem jubileuszowym Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, które obchodzi swoje 25-lecie. Przypomina, że już pierwsza międzynarodowa konferencja zorganizowana  przez MCK w 1991 roku „Managing Historic Cities. The Case of Central Europe” podejmowała ważne problemy współczesnego miasta.

To miasto wznoszono od podstaw wraz z budową Huty im. Lenina. Sztandarowy symbol stalinizmu, planowany pierwotnie na sto tysięcy mieszkańców, miał być manifestem zwycięskiego systemu i gwarantować lepsze życie budowniczym nowej Polski.

Każdy element projektu musiał być konsultowany z partią. Ale architekt Tadeusz Ptaszycki, który od 1949 roku sprawował nadzór nad budową Nowej Huty, potrafił przemycać własne idee. Chciał, by projekt spełniał nie tylko propagandowe żądania władz, ale potrzeby i marzenia zwykłych ludzi o wygodnym domu.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”
Kultura
Muzeum Historii Polski: Pokaz skarbów z Villa Regia - rezydencji Władysława IV
Architektura
W Krakowie rozpoczęło się 8. Międzynarodowe Biennale Architektury Wnętrz
radio
Lech Janerka zaśpiewa w odzyskanej Trójce na 62-lecie programu
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Kultura
Zmarł Leszek Długosz