Współczesne koty to potomkowie kotów egipskich i tureckich

Naukowcy przeanalizowali próbki DNA szczątków kotów żyjących w starożytności. Ich wnioski są jasne. Masz kota Egipcjanina albo Turka, a trafił do ciebie dzięki Wikingom.

Aktualizacja: 20.06.2017 12:22 Publikacja: 20.06.2017 10:49

Dzisiejsze koty domowe są "nosicielami" dwóch różnych genotypów kota egipskiego i tureckiego.

Foto: Fotorzepa, Agnieszka Kazimierczuk

Z naukowych analiz wynika, że żyjące obecnie domowe mruczki są potomkami dzikiego Felis silvestris lybica - kota zamieszkującego przed wiekami Afrykę Północną i Bliski Wschód.

Naukowcy określili dwa genetyczne klastry kotów. Pierwszy pochodzi z terenów obecnej Turcji i zaczął rozprzestrzeniać się na południe i zachód już 10 tys. lat temu. Wkupił się w łaski człowieka polując na drobne zwierzęta i gryzonie w obrębie jego domostwa.

Druga duża grupa kotów pochodzi z Egiptu. Ten genetyczny podtyp pojawił się tam już ok. 800 r.p.n.e., co badacze ocenili po kocich mumiach zachowanych w egipskich grobowcach.

Badania dowiodły, że w toku udomawiania kota ludzie preferowali rozmaite "wzory" kociej sierści. Najbardziej popularne umaszczenie kota domowego, czyli pręgi, obecne u ok. 80 proc. kotów, pojawiło się dopiero w średniowieczu i powstało w wyniku mutacji genów krzyżowanych osobników.

Z badań, opublikowanych wczoraj w piśmie "Nature Ecology & Evolution" wynika, że na północ Europy koty sprowadzili Wikingowie. Podbijając kolejne tereny, docenili korzyści płynące z upodobań kulinarnych kotów nie tylko na swoich statkach, ale też w domach i osadach.

Analiza DNA szczątków kota znalezionego w ówczesnym porcie handlowym Wikingów - Ralswiek w obecnej Meklemburgii-Pomorzu Przednim, wskazała, że zwierzak zmarł w 7 wieku naszej ery, a jego genotyp wskazuje pochodzenie egipskie.

Naukowcom nie udało się ustalić, która odmiana kota - egipska czy turecka - pojawiła się wcześniej. Wiadomo jednak na pewno, że dzisiejsze koty są "nosicielami" mieszanki tych dwóch różnych genotypów.