Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Archeologia

Wiadomość sprzed 2,5 tys. lat: Przyślij wino

Tel Aviv University American Friends
Po ponad 50 latach udało się odczytać informację umieszczoną na pochodzącej z 600 roku p.n.e. glinianej tabliczce, znalezionej przez archeologów w Izraelu - informuje "New York Times". Owa informacja brzmi: Przyślij więcej wina.

Jak się okazało wiadomość umieścił na tabliczce żołnierz o imieniu Hananyahu, który wysłał wiadomość swojemu przyjacielowi.

Przez lata badacze próbowali rozszyfrować co napisano na ostrakonie - skorupie naczynia ceramicznego, które w starożytnym Egipcie i Grecji służyło za materiał piśmienniczy.

Najpierw udało im się odczytać hebrajskie słowa "pieniądze" i "Jahwe" oraz adresata listu - Elyashiva. Dopiero jednak niedawno badacze odkryli, że na odwrocie ostrakonu znajduje się jeszcze jeden napis - apel o przesłanie większej ilości wina.

Teraz, za pomocą technologii obrazowania wielospektralnego, udało się odczytać niewidoczne dotąd słowa i rozszyfrować wiadomość sprzed ponad 2,5 tysiąca lat. O odkryciu badacze poinformowali na łamach internetowego czasopisma naukowego "PLoS One".

Hananyahu, oprócz prośby o wino, napisał też, że będzie towarzyszył Elyashivowi we wszystkim.

Ostrakon odnaleziono na terenie dawnej fortecy Arad, która należała do Królestwa Judy w czasie, gdy Hananyahu pisał do swojego przyjaciela. Ok. 586 roku Juda została podbita przez Babilon.

Źródło: rp.pl