Inwestycje napędzają rozwój branży

Do największych nowych przedsięwzięć należeć będą budowy nowych i rozbudowy istniejących fabryk silników. Ale utrzymanie obecnej atrakcyjności inwestycyjnej Polski w kolejnych latach może okazać się trudne.

Aktualizacja: 18.04.2017 21:03 Publikacja: 18.04.2017 20:27

Foto: 123RF

Branża motoryzacyjna zwiększa produkcję i eksport. Ten ostatni w ub. roku osiągnął rekordowy poziom 23 mld euro. Obecny rok ma być jeszcze lepszy, bo według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu sektora ma przekroczyć 25 mld euro. Jak dotąd, kluczową rolę odgrywały w nim części i komponenty: w 2015 roku stanowiły 43,6 proc. całej zagranicznej sprzedaży, a w ubiegłym 44,3 proc. Przy tym AutomotiveSuppliers.pl zakłada na 2017 rok utrzymanie trendu wzrostowego w eksporcie części i akcesoriów, głównie z racji silnego powiązania w Niemcami oraz powstających w Polsce nowych zakładów komponentów. Coraz ważniejszymi rynkami będą natomiast kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Od lat w pierwszej piątce znajdowały się Czechy, w ub. roku do tej grupy awansowała z 7. pozycji Słowacja.

Nie tylko Niemcy

– Jeśli doliczymy będące na ósmej pozycji Węgry, to się okaże, że te trzy kraje odpowiadają za ponad 18,5 proc. całości eksportu części i akcesoriów – twierdzi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Nowych inwestycji, które będą zwiększać potencjał eksportowy branży, przybywa tymczasem wyjątkowo dużo. Te największe będą realizowane w produkcji silników. Do najbardziej spektakularnych należy przedsięwzięcie Daimlera, który zainwestuje pół miliarda euro w fabrykę jednostek napędowych dla mercedesów w Jaworze. Uruchomienie produkcji planowane jest na rok 2019.

Także Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej zapowiedział rozbudowę tamtejszej fabryki silników wartą ponad 1 mld zł. Na nowych liniach będą produkowane trzycylindrowe jednostki o pojemności 1 litra, a w perspektywie także czterocylindrowe o pojemności 1,3 litra. W silniki zainwestował także General Motors, który trzy lata temu zdecydował się wydać ćwierć miliarda euro na rozbudowę zakładu w Tychach. Mają stamtąd wyjeżdżać czterocylindrowe silniki przeznaczone m.in. dla opli astra i insignia. Teraz jednak o losie tyskiej fabryki decydować będą Francuzi z PSA, który odkupił europejskie aktywa GM.

W ub. roku na realizację nowych projektów zdecydowała się Grupa Valeo. Krakowski Park Technologiczny wydał dwa zezwolenia inwestycyjne spółce Valeo Autosystemy. Nowe przedsięwzięcia będą realizowane w Skawinie oraz Chrzanowie. W Skawinie zaplanowano nakłady na poziomie 323 mln zł oraz zatrudnienie co najmniej 150 osób. Z kolei w Chrzanowie firma zainwestuje co najmniej 101,7 mln zł oraz utworzy 100 nowych miejsc pracy. Swój zakład w Dąbrowie Górniczej rozbudowuje włoska grupa Brembo, produkująca tam tarcze hamulcowe. Wartość inwestycji wyniesie 100 mln euro i obejmuje uruchomienie trzeciej linii odlewniczej oraz 12 centrów obróbki. Rozbudowa związana jest ze wzrostem popytu na tarcze z europejskich fabryk aut.

Zagłębie felg

Znaczącym inwestorem, który powiększa w Polsce swoje moce wytwórcze, jest niemiecki producent felg aluminiowych Uniwheels. W połowie ub. roku rozpoczęła produkcję nowa fabryka koncernu w Stalowej Woli. To czwarty zakład Uniwheels: dwa już działają się w Polsce, trzeci produkuje w Niemczech, w Werdohl. Koncentracja produkcji w Polsce sprawia, że w Stalowej Woli będzie działał jeden z największych na świecie kompleksów produkcji aluminiowych felg o zdolnościach produkcyjnych 9 mln rocznie. M.in. dzięki tym inwestycjom Polska stała się liczącym się producentem felg w Europie. Trzy lata temu już drugą fabrykę w Wałbrzychu uruchomił szwajcarski koncern Ronal, który ma także zakład w Jelczu. Z kolei w Częstochowie od 1983 roku działa spółka Auto Tip Top, jedyna rodzima firma produkująca felgi aluminiowe, która sama je projektuje.

Potrzebne zachęty

W najbliższej przyszłości o potencjale produkcyjnym branży w dalszym ciągu decydować będą jednak zagraniczni inwestorzy. Jednak utrzymanie atrakcyjności dla zagranicznych inwestycji może być niełatwe. Rządowe granty inwestycyjne są bowiem na poziomie 7,5–12,5 proc. kosztów kwalifikowanych, podczas gdy na Słowacji sięgają 20 proc., a w Serbii nawet 40 proc. Zmalała pomoc w strefach ekonomicznych, a działające tam firmy mają coraz mniej czasu na amortyzację inwestycji.

Zdaniem Mirosława Michny, partnera w KPMG, szefa zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej, duże znaczenie będą miały teraz działania gmin m.in. dla przygotowania gruntów i zwiększenia efektywności szkolnictwa zawodowego.

Branża motoryzacyjna zwiększa produkcję i eksport. Ten ostatni w ub. roku osiągnął rekordowy poziom 23 mld euro. Obecny rok ma być jeszcze lepszy, bo według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu sektora ma przekroczyć 25 mld euro. Jak dotąd, kluczową rolę odgrywały w nim części i komponenty: w 2015 roku stanowiły 43,6 proc. całej zagranicznej sprzedaży, a w ubiegłym 44,3 proc. Przy tym AutomotiveSuppliers.pl zakłada na 2017 rok utrzymanie trendu wzrostowego w eksporcie części i akcesoriów, głównie z racji silnego powiązania w Niemcami oraz powstających w Polsce nowych zakładów komponentów. Coraz ważniejszymi rynkami będą natomiast kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Od lat w pierwszej piątce znajdowały się Czechy, w ub. roku do tej grupy awansowała z 7. pozycji Słowacja.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu