Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Analizy Rzeczpospolitej

Biznes na czterech kołach

Fotorzepa
Transport ma wiele twarzy – polskie tiry z mniej lub bardziej specjalistycznymi naczepami przewożš różnego rodzaju towary w najdalsze zakštki Europy. Firm na tym rynku jest wiele, ale nie wszystkim udało się rozwinšć w potężne, wyspecjalizowane przedsięwzięcia, zatrudniajšce setki pracowników, z flotami liczšcymi kilkaset samochodów.

Wojciech Ruta, prezes Ruta Transport

Założona w 1987 r. w Mińsku Mazowieckim firma specjalizuje się w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym materiałów sypkich luzem w silosach, takich jak materiały budowlane, składniki pasz i materiały chemiczne. W jej flocie znajduje się 130 zestawów drogowych, złożonych z silosów leżšcych i kiprowanych o różnej pojemnoœci, które wykonujš przewozy krajowe i międzynarodowe. Firma realizuje stałe kontrakty z cementowniami oraz innymi producentami materiałów pochodzenia mineralnego. W ostatnich latach zainwestowała w nowoczesny tabor oraz rozpoczęła budowę kompleksu biurowo-serwisowego. W budynku powstanie także profesjonalna myjnia silosów i cystern. Jak mówi prezes, inwestycje pozwolš na dalszy harmonijny rozwój firmy.

Jan Załubski, prezes ZET Transport

ZET Transport to rodzinna firma działajšca od 1993 r. Z kilkuosobowej spółki rozwinęła się do organizacji dysponujšcej flotš 300 pojazdów i zatrudniajšcej 500 pracowników. Głównš dziedzinš działalnoœci sš usługi logistyki transportu i spedycji na terenie Europy i zachodniej Azji. Systematycznie rozwijane sš usługi komplementarne (celne, przeładunkowe, transport wewnętrzny, produkcja palet i opakowań). Dodatkowym wsparciem sš dwa oddziały zagraniczne i własny serwis. Rozwój jest wielokierunkowy i obejmuje m.in. system nadwozi wymiennych BDF. W 2016 r. ZET Transport rozpoczšł dostawy drogowe przesyłek lotniczych pomiędzy głównymi portami lotniczymi w Europie – jako jeden z nielicznych podmiotów w Polsce otrzymał status agenta zarejestrowanego nadawany przez Urzšd Lotnictwa Cywilnego.

Adam Byglewski, wiceprezes Adampolu

Założony w 1990 r. Adampol SA z Zaœcianek koło Białegostoku zajmuje się logistykš i transportem samochodów. Przy wykorzystaniu ponad 1500 autotransporterów z floty własnej oraz podwykonawców dostarcza 600 ładunków dziennie w Europie i Azji. Firma dowozi samochody na zasadzie door to door, wykorzystujšc transport drogowy, kolejowy i morski. Grupa Adampol zatrudnia 1300 pracowników, a łšczna powierzchnia placów składowych firmy wynosi 42 ha. Spółka przeładowuje towarów i kontenery, oferuje ich składowanie oraz obsługę celnš. Wysoka jakoœć usług œwiadczonych przez Adampol zachęciła koreańskiego giganta Hyundai Glovis do wykupienia pod koniec 2014 r. 70 proc. akcji Adampol SA.

Piotr Ozimek, prezes EPO Trans

Założona w 1987 r. przez Piotra Ozimka tyska firma EPO Trans od 1990 r. specjalizuje się w transporcie międzynarodowym. Ma 454 pracowników i specjalizuje się w przewozach naczepami typu mega, których ma 310, a podstawš floty jest 260 cišgników siodłowych. Samochody EPO Trans przejeżdżajš ponad 2,4 mln km miesięcznie. Firma przewozi m.in. sprzęt AGD takich producentów. jak Electrolux, Whirlpool, Indesit w specjalnych naczepach BDE (Back Door Extension), opatentowanych w 2005 r. przez Piotra Ozimka, które pozwalajš na rozsunięcie portalu tylnego i œcian podczas załadunku. Rozwišzanie ułatwia zapełnienie naczepy i umożliwia transport nawet o 28 proc. więcej ładunku w porównaniu ze zwykłymi naczepami.

Piotr Magdziak, członek zarzšdu MagTrans

Firma rodzinna MagTrans z Buska-Zdroju istnieje od 1982 r. i specjalizuje się w całopojazdowym transporcie drogowym towarów, zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Posiada 200 pojazdów ciężarowych, których œredni wiek nie przekracza dwóch lat, a ponad 90 proc. spełnia najbardziej rygorystycznš normę spalania Euro 6. Głównymi kierunkami obsługiwanymi przez nasze przedsiębiorstwo sš Niemcy, Francja i Hiszpania – na te kraje przypada 75 proc. tonokilometrów w dziale transportu zagranicznego. Transport krajowy obsługiwany jest tylko przez jednš czwartš floty pojazdów. MagTrans oferuje także usługi logistyczne (ma własny magazyn liczšcy 5 tys. mkw.), posiada także własne stacje paliw oraz prowadzi hotel.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL