Czy inicjatywa zawarcia ugody w postępowaniu administracyjnym musi pochodzić od stron?

Od 1 czerwca br. strony mogą zawrzeć ugodę, jeżeli pozwala na to charakter sprawy. W sytuacji, gdy istnieją przesłanki do zawarcia ugody, organ odracza wydanie decyzji i wyznacza stronom termin do jej zawarcia.

Publikacja: 18.07.2017 02:00

Czy inicjatywa zawarcia ugody w postępowaniu administracyjnym musi pochodzić od stron?

Foto: Fotolia

- Organ prowadzący postępowanie wszczęte na początku czerwca jest zdania, że najlepiej byłoby, gdyby strony zawarły ugodę w tej sprawie. Czy inicjatywa zawarcia ugody musi pochodzić od stron?

Nie. Ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja) zmodyfikowano m.in. przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) dotyczące zawierania ugód. Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed tym dniem ostateczną decyzją lub postanowieniem stosuje się jednak przepisy k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu. Wyjątek przewidziano tylko dla nowych przepisów o mediacji (art. 96a-96n k.p.a.), które stosuje się także w postępowaniach wszczętych przed 1 czerwca.

Przed nowelizacją, zgodnie z art. 114 k.p.a., w sprawie, w której toczyło się postępowanie przed organem administracji, strony mogły zawrzeć ugodę, jeżeli przemawiał za tym charakter sprawy, miało się to przyczynić do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwiał się temu przepis prawa. Nowelizacja ograniczyła te przesłanki. Obecnie strony mogą zawrzeć ugodę, jeżeli charakter sprawy na to pozwala i nie sprzeciwiają się temu przepisy szczególne.

Ugoda może być zawarta przed organem, przed którym toczy się postępowanie w I instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania decyzji w tej sprawie. Dotychczas, zgodnie z art. 116 § 1 k.p.a., organ odraczał wydanie decyzji i wyznaczał stronom termin do zawarcia ugody, jeżeli złożyły one zgodne oświadczenia o zamiarze jej zawarcia. Po nowelizacji, z inicjatywą zawarcia ugody może wystąpić także organ. Przyjęto, że organ odracza wydanie decyzji i wyznacza stronom termin do zawarcia ugody, jeżeli istnieją przesłanki do jej zawarcia. Jednocześnie organ musi pouczyć strony o trybie i skutkach zawarcia ugody.

Po zmianach, ugodę sporządza upoważniony pracownik organu w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego (dotychczas przewidziana była tylko forma pisemna), na podstawie zgodnych oświadczeń stron. Jeżeli ugoda jest sporządzana w formie pisemnej, oświadczenia muszą być złożone przed upoważnionym pracownikiem organu. Ugoda powinna zawierać: oznaczenie organu, przed którym została zawarta, i stron postępowania, datę sporządzenia, przedmiot i treść ugody, podpisy stron oraz podpis upoważnionego pracownika organu z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego, a jeżeli ugoda została zawarta w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowane podpisy elektroniczne stron oraz upoważnionego pracownika. Przed podpisaniem ugody upoważniony pracownik organu ma obowiązek odczytać stronom jej treść, chyba że ugoda została sporządzona w formie dokumentu elektronicznego, a następnie ugodę włącza się do akt sprawy (art. 117 k.p.a.).

Tak, jak dotychczas, ugoda wymaga zatwierdzenia przez organ, przed którym została zawarta. W sytuacji, gdy ugoda dotyczy kwestii, których rozstrzygnięcie wymaga zajęcia stanowiska przez inny organ, stosuje się odpowiednio art. 106 k.p.a. Organ musi odmówić zatwierdzenia ugody: zawartej z naruszeniem prawa, nieuwzględniającej wymaganego stanowiska innego organu lub naruszającej interes społeczny bądź słuszny interes stron.

W dodanym nowelizacją art. 121a k.p.a. zaznaczono, że do ugody zawartej przed mediatorem odpowiednio stosuje się art. 117-121 k.p.a., co oznacza, że również taka ugoda wymaga zatwierdzenia przez organ prowadzący postępowanie. 

podstawa prawna: art. 114-122 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257)

podstawa prawna: art. 16 ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2017 r. poz. 935)

- Organ prowadzący postępowanie wszczęte na początku czerwca jest zdania, że najlepiej byłoby, gdyby strony zawarły ugodę w tej sprawie. Czy inicjatywa zawarcia ugody musi pochodzić od stron?

Nie. Ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja) zmodyfikowano m.in. przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) dotyczące zawierania ugód. Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed tym dniem ostateczną decyzją lub postanowieniem stosuje się jednak przepisy k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu. Wyjątek przewidziano tylko dla nowych przepisów o mediacji (art. 96a-96n k.p.a.), które stosuje się także w postępowaniach wszczętych przed 1 czerwca.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów