Mieszkańcy będą mieć prawo do inicjatywy uchwałodawczej

Obecnie wyposażenie mieszkańców w możliwość zgłaszania projektów uchwał rady gminy może wynikać ze statutu gminy. Od następnej kadencji mieszkańcom gminy, mającym prawo wybierania do rady gminy, będzie przysługiwać obywatelska inicjatywa uchwałodawcza na podstawie regulacji ustawowych.

Aktualizacja: 19.05.2018 14:39 Publikacja: 19.05.2018 10:00

Mieszkańcy będą mieć prawo do inicjatywy uchwałodawczej

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

- Statut gminy nie rozstrzyga, czy mieszkańcom gminy przysługuje inicjatywa uchwałodawcza. Czy, aby mieszkańcy gminy mogli korzystać z takiego uprawnienia, konieczna jest zmiana statutu?

Od następnej kadencji rady gminy mieszkańcy gminy będą mogli występować z inicjatywą uchwałodawczą na podstawie nowych regulacji dodanych w ustawie o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.). Zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 1 u.s.g. do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) należy m.in. przygotowywanie projektów uchwał rady gminy. Podkreśla się jednak, że wójt nie jest jedynym podmiotem, któremu przysługuje takie uprawnienie.

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 listopada 2013 r. (sygn. II OSK 1887/13, LEX nr 1418770) stwierdzono, że przyznanie przez radę gminy w statucie grupom mieszkańców inicjatywy uchwałodawczej nie narusza obowiązującego prawa. Korporacyjny charakter samorządu pozwala na przyznanie inicjatywy uchwałodawczej tworzącej go społeczności. W wyroku tym podkreślono, że wyposażenie obywateli w inicjatywę uchwałodawczą powinno być istotnym instrumentem aktywności obywatelskiej mieszkańców, zapewniającym możliwość większego uczestnictwa w działaniach na rzecz gminy.

Zgodnie z art. 15 ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, od następnej kadencji rady gminy będzie miał zastosowanie dodany tą ustawą art. 41a u.s.g. Zgodnie z tym przepisem grupa mieszkańców gminy, posiadających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego (czyli rady gminy), będzie mogła wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą. Taka grupa mieszkańców będzie musiała liczyć w gminie: do 5000 mieszkańców – co najmniej 100 osób, do 20 000 mieszkańców – co najmniej 200 osób, a powyżej 20 000 mieszkańców – co najmniej 300 osób. Projekt uchwały zgłoszony w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej będzie musiał stać się przedmiotem obrad rady na najbliższej sesji po złożeniu projektu, ale nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia projektu. Komitet inicjatywy uchwałodawczej będzie miał prawo wskazywać osoby uprawnione do reprezentowania komitetu podczas prac rady. Rada gminy będzie musiała określić w drodze uchwały: szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji tych inicjatyw oraz formalne wymogi, jakim będą musiały odpowiadać składane projekty.

O tym, kto ma prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) od rady gminy, rozstrzyga kodeks wyborczy. Prawo wybierania w wyborach do rady gminy ma obywatel polski oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, oraz stale zamieszkuje na obszarze tej gminy. Prawa wybierania nie ma osoba: pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu, pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu bądź ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu. W orzecznictwie podkreśla się, że o miejscu zamieszkania dla określenia praw wyborczych decydują dwie przesłanki faktyczne, które muszą wystąpić łącznie: przebywanie w znaczeniu fizycznym w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem oraz zamiar stałego pobytu w tym miejscu (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 11 stycznia 2018 r., sygn. III SA/Łd 604/17, LEX nr 2444322).

—Anna Puszkarska, radca prawny

podstawa prawna: art. 22, art. 30 ust. 2 pkt 1, art. 41a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzUz 2017 r. poz. 1875 ze zm.)

podstawa prawna: art. 1 pkt 13, art. 15 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 130)

podstawa prawna: art. 10 § 1 pkt 3 lit. a i § 2 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (tekst jedn. DzUz 2018 r. poz. 754)

- Statut gminy nie rozstrzyga, czy mieszkańcom gminy przysługuje inicjatywa uchwałodawcza. Czy, aby mieszkańcy gminy mogli korzystać z takiego uprawnienia, konieczna jest zmiana statutu?

Od następnej kadencji rady gminy mieszkańcy gminy będą mogli występować z inicjatywą uchwałodawczą na podstawie nowych regulacji dodanych w ustawie o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.). Zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 1 u.s.g. do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) należy m.in. przygotowywanie projektów uchwał rady gminy. Podkreśla się jednak, że wójt nie jest jedynym podmiotem, któremu przysługuje takie uprawnienie.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara