Odpowiedzialność porządkowa, jakiej podlegają osoby zatrudnione w administracji publicznej na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych, z wyjątkiem urzędników państwowych mianowanych, egzekwowana jest przez kierownika urzędu. W sprawach dyscyplinarnych, tych ostatnich, orzekają natomiast ciała kolegialne. Są to komisje dyscyplinarne I i II instancji. Powołanie takiej komisji w urzędzie należy do obowiązków kierownika urzędu.
Niewielkie wymagania dla członków
Członkiem komisji dyscyplinarnej może być urzędnik mianowany, zatrudniony w urzędzie, co najmniej pięć lat, dający rękojmię należytego pełnienia tej funkcji. I to w zasadzie wszystkie wymagania, jakie osoby mające pełnić te funkcję muszą spełnić. Ani ustawa o pracownikach urzędów państwowych (dalej uopup), ani przepisy rozporządzania Prezesa Rady Ministrów z 5 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec urzędników państwowych oraz w sprawie komisji dyscyplinarnych i rzeczników dyscyplinarnych (dalej rozporządzenie) nie stawiają, bowiem przed nimi (z jednym wyjątkiem, o czym dalej) żadnych dodatkowych warunków.
Inaczej jest w służbie cywilnej. Tam, aby zostać członkiem komisji dyscyplinarnej w sc trzeba:
- posiadać wyższe wykształcenie (przy czym chodzi zarówno o wykształcenie na poziomie magisterskim jak i licencjackim),
- posiadać wiedzę i doświadczenie zawodowe niezbędne dla właściwego wykonywania obowiązków członka komisji dyscyplinarnej,