Na trop oszustwa wpadli w styczniu 2018 roku wywiadowcy i analitycy z kujawsko-pomorskiej KAS. Na podstawie informacji operacyjnych oraz danych z systemów analityczno-informatycznych w precyzyjny sposób zidentyfikowali oszustwo skarbowe, które polegało na wystawianiu dokumentów poświadczających nieprawdę i podejmowaniu czynności utrudniających stwierdzenie przestępnego pochodzenia środków płatniczych.
Nielogiczność danych w składanych deklaracjach wskazywała, że podejrzana spółka prowadziła działalność gospodarczą w oderwaniu od zasad rynkowych. Ponadto spółka oraz podmioty znajdujące się w łańcuchu fikcyjnych dostawców krajowych nie składali plików JPK_VAT.
Przeprowadzona analiza wykazała, że w okresie zaledwie pół roku spółka powinna odprowadzić do Budżetu Państwa podatek VAT w wysokości ponad 83 mln zł z tytułu sprzedaży krajowej kontraktów terminowych na gaz, pochodzących z nabyć wewnątrzwspólnotowych od unijnego kontrahenta. Aby uniknąć zapłaty podatku VAT podmiot rozliczał w deklaracjach VAT fikcyjne zakupy internetowych usług telekomunikacyjnych VoIP na kwotę 446 mln zł, które zostały udokumentowane 143 fakturami VAT wystawianymi w łańcuchu nierzetelnych firm.
Firmy te rozliczały sygnały VoIP z egzotycznych krajów takich jak Uganda, Ghana, Senegal, Zimbabwe, Togo, Haiti. Ponadto dla uwiarygodnienia fikcyjnego obrotu, płatności na rzecz i pomiędzy polskimi podmiotami odbywały się poprzez platformę płatniczą zlokalizowaną w Malezji. Jest to forma rozliczeń charakterystyczna dla oszustw podatkowych, która ma na celu uniemożliwienie blokad rachunków bankowych przez polskie organy.
Przestępcy działali w okresie od maja 2017 roku do marca 2018 roku w Warszawie, w innych miastach na terenie Polski jak też poza granicami kraju.