Partnerstwo publiczno-prywatne, czyli jak pozyskać środki na inwestycje

Jedną z form zaangażowania majątkowego podmiotu publicznego w realizację inwestycji PPP może być wniesienie nieruchomości jako wkładu własnego.

Publikacja: 08.03.2016 04:45

Partnerstwo publiczno-prywatne, czyli jak pozyskać środki na inwestycje

Foto: www.sxc.hu

Od wejścia w życie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym minęło niemal siedem lat. Niemniej taka forma współpracy przy projektach nieruchomościowych jest nadal niedoceniana zarówno przez inwestorów prywatnych, jak i podmioty publiczne. Świadczy o tym stosunkowo niewielka liczba projektów zrealizowanych w ramach PPP. A szkoda, bo przykłady inwestycji realizowanych w takich miastach, jak Sopot, Katowice czy Poznań pokazują, że współpraca sektora publicznego i prywatnego może stać się niezwykle udanym małżeństwem z rozsądku.

Trzy modele

Zgodnie z ustawą o PPP jedną z form zaangażowania majątkowego podmiotu publicznego w realizację inwestycji w ramach PPP może być wniesienie nieruchomości jako wkładu własnego. Rozwiązanie to jest szczególnie interesujące z punktu widzenia podmiotów publicznych, które dysponują gruntami, jednak nie mają wystarczających środków na sfinansowanie potrzebnych inwestycji.

Ustawa o PPP nie zawiera zamkniętego katalogu form współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Dotychczasowe doświadczenia zarówno polskie, jak i zagraniczne pozwalają jednak na wyróżnienie trzech modeli współpracy przy realizacji projektów PPP przy wykorzystywaniu nieruchomości partnera publicznego.

Pierwszy z modeli zakłada czasowe oddanie nieruchomości do korzystania podmiotowi prywatnemu. Właścicielem nieruchomości pozostaje podmiot publiczny, a partner prywatny realizuje projekt i organizuje jego finansowanie w zamian za możliwość czerpania korzyści z inwestycji.

Przykład

Model ten został wykorzystany m.in. przy będącym w trakcie realizacji projekcie budowy budynku Sądu Rejonowego w Nowym Sączu, którym partner prywatny będzie zarządzał przez następne 20 lat w zamian za tzw. opłatę za dostępność. Podobne rozwiązanie zastosowano przy projekcie obejmującym remont akademików w Krakowie, którymi inwestor prywatny będzie zarządzał przez 25 lat.

Drugi model opiera się na sprzedaży nieruchomości podmiotowi prywatnemu.

Przykład

Schemat ten został wykorzystany w ramach PPP przy zagospodarowaniu terenów dworca PKP w Sopocie, gdzie inwestor prywatny nabył nieruchomość publiczną w zamian za wybudowanie układu komunikacyjnego oraz obiektu spełniającego m.in. funkcje handlowe i usługowe, jak również dworca kolejowego.

Trzeci model współpracy polega na zawiązaniu przez podmiot prywatny i podmiot publiczny spółki celowej odpowiedzialnej za realizację projektu łączącego funkcje publiczne z czysto komercyjnymi. Podmiot publiczny wnosi do takiej spółki aportem nieruchomość, obejmując w zamian odpowiednią ilość udziałów i przyjmując zazwyczaj rolę wspólnika pasywnego. Partner prywatny wnosi do spółki kapitał oraz know-how, a także jest odpowiedzialny za realizację inwestycji. Po zrealizowaniu projektu partner publiczny otrzymuje na własność korzyści rzeczowe, np. lokal biurowy, infrastrukturę komunikacyjną czy parking, pozostając jednak nadal wspólnikiem w spółce celowej. Następnie w fazie powykonawczej obaj wspólnicy zmierzają do sprzedaży inwestycji i podziału należnego im zysku.

Pojawiają się wątpliwości

Przy analizie trzeciego modelu współpracy powstaje pytanie, czy prawnie dopuszczalne jest jego wdrożenie z pominięciem przepisów ustawy o PPP. W szczególności wątpliwość ta powstaje na tle ustawy o gospodarce komunalnej, która przewiduje możliwość zawiązania przez gminę spółki prawa handlowego. Należy jednak pamiętać, że możliwość zawiązania przez gminę spółki z partnerem prywatnym podlega ustawowym ograniczeniom.

Spółka ta może zostać zawiązana przez gminę z partnerem prywatnym w przypadku łącznego spełnienia przesłanki w postaci istnienia niezaspokojonych potrzeb wspólnoty samorządowej oraz znacznej stopy bezrobocia na obszarze gminy. W związku z tym zawiązywanie spółek w takim trybie stanowić powinno wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą spółki komunalne nie powinny prowadzić regularnej działalności gospodarczej.

W praktyce możliwość zawiązywania spółek na podstawie tego wyjątku bywa nadużywana. Warto mieć świadomość, że w przypadku projektów, co do których partnerzy planują ich zbycie na rynku, taka nieprawidłowość może znacznie utrudnić planowaną sprzedaż czy uzyskanie finansowania.

Spółka celowa

Współpraca podmiotów publicznych i prywatnych przy projektach nieruchomościowych niesie ze sobą korzyści dla obu stron. Można jednak stwierdzić, że im bardziej zaawansowany model współpracy wybiorą partnerzy, tym większe będą potencjalne korzyści partnera publicznego. W modelu trzecim partner publiczny, poza typową dla modelu pierwszego i drugiego korzyścią w postaci uzyskania infrastruktury publicznej, może liczyć na prawo do zysku wypracowanego przez spółkę celową. Sukces inwestycji z udziałem PKP SA, takich jak Galeria Katowicka czy Galeria Poznań City Center, pokazuje, że współpraca w ramach tego modelu niesie wiele korzyści dla obu partnerów.

Dla sektora publicznego, dysponującego ograniczonymi środkami, taka współpraca umożliwia realizację zadań publicznych przy znikomym wkładzie finansowym w sposób pozwalający na optymalizację ryzyka inwestycyjnego, gdyż to na partnerze prywatnym spoczywa ciężar realizacji inwestycji i organizacji finansowania projektu.

Trzeci model współpracy, choć z powodzeniem wdrożony w kilku udanych projektach, głównie o charakterze kolejowym, nie został dotychczas zrealizowany w na podstawie przepisów ustawy o PPP. Zaznaczyć jednak należy, że ustawa o PPP wprost wskazuje na możliwość zakładania spółek celowych przez partnerów i nie ma jakichkolwiek ograniczeń, by ten model współpracy został zastosowany przy projektach nieruchomościowych realizowanych np. przez gminy czy organy administracji rządowej.

Pozostaje zatem mieć nadzieję, że potencjał, jaki drzemie we współpracy podmiotów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, z podmiotami prywatnymi zostanie w pełni wykorzystany i że wkrótce będziemy świadkami realizacji inwestycji nieruchomościowych przez spółki zakładane na podstawie przepisów ustawy o PPP.

podstawa prawna: ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 696)

Od wejścia w życie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym minęło niemal siedem lat. Niemniej taka forma współpracy przy projektach nieruchomościowych jest nadal niedoceniana zarówno przez inwestorów prywatnych, jak i podmioty publiczne. Świadczy o tym stosunkowo niewielka liczba projektów zrealizowanych w ramach PPP. A szkoda, bo przykłady inwestycji realizowanych w takich miastach, jak Sopot, Katowice czy Poznań pokazują, że współpraca sektora publicznego i prywatnego może stać się niezwykle udanym małżeństwem z rozsądku.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara