Wchodząca w życie 1 marca br. ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wprowadzi duże zmiany organizacyjne. 16 nowo utworzonych izb administracji skarbowej przejmie obsługę podatników, realizowaną dotychczas przez izby skarbowe, izby celne oraz urzędy kontroli skarbowej. Z kolei zadania kontrolne realizowane obecnie przez urzędy kontroli skarbowej oraz izby i urzędy celne zostaną przejęte przez 16 urzędów celno-skarbowych (wraz z 45 delegaturami oraz 143 oddziałami celnymi).
Natomiast obsługą podatników zamieszkałych na danym terenie nadal zajmować się będzie 400 urzędów skarbowych, które pozostaną w dotychczasowej lokalizacji. W pięćdziesięciu z tych urzędów wciąż funkcjonować będą centra obsługi podatników, utworzone 1 września 2015 r. Po reformie ich liczba się nie zmieni, nadal ma ich być 50. Mają mieć też podobny do dotychczasowego zakres działalności.
Zgodnie z art. 29 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, zadania realizowane w centrum obsługi podatników będą polegać na:
- przyjmowaniu podań i deklaracji, wydawaniu zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego,
- udzielaniu informacji w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych,