Przeniesienie kompetencji na sołtysa wymaga uchwały rady gminy

Wójt może upoważnić pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji w jego imieniu. Udzielenie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw sołtysowi należy jednak do uprawnień rady gminy.

Publikacja: 16.02.2016 04:00

Przeniesienie kompetencji na sołtysa wymaga uchwały rady gminy

Foto: www.sxc.hu

Problem

W związku z utworzeniem jednostki pomocniczej gminy (sołectwa) wójt chce upoważnić sołtysa do samodzielnego załatwiania spraw administracyjnych. Czy można skorzystać z takiego rozwiązania?

Co mówią przepisy

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys (art. 36 ust. 1 u.s.g.). Natomiast organem uchwałodawczym w dzielnicy (osiedlu) jest rada (statut osiedla może ustalić, że w osiedlu organem uchwałodawczym jest ogólne zebranie mieszkańców), a organem wykonawczym – zarząd (art. 37 ust. 1–2 i ust. 4 u.s.g.).

Zgodnie z art. 39 u.s.g. decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje wójt, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Wójt może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji w jego imieniu. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy swojej jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, które wykonują jej zadania zgodnie z art. 9 ust. 1 u.s.g.

Prawnik wyjaśnia

Anna Puszkarska , radca prawny

Upoważnienie organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy (np. sołtysa) do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej wymaga uchwały rady gminy. Skutkiem takiej uchwały jest przeniesienie kompetencji decyzyjnych. Upoważniony przez radę gminy sołtys nie wydaje decyzji w imieniu wójta, ale we własnym imieniu.

Uprawnienia wójta

Zgodnie z art. 39 ust. 1 u.s.g. zasadą jest, że w sytuacji, gdy przepisy prawa przyznają gminie uprawnienie do wydawania decyzji, decyzje wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) – por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 grudnia 2007 r. (sygn. I OSK 262/07). W myśl art. 39 ust. 2 u.s.g. wydanie decyzji w imieniu wójta przez jego zastępcę lub innego pracownika urzędu gminy może nastąpić tylko na podstawie upoważnienia wójta. Udzielenie takiego upoważnienia jest wyłącznym uprawnieniem wójta. Warunkiem koniecznym dla skutecznego dokonania tej czynności jest zachowanie formy pisemnej, z podaniem daty, od której obowiązuje upoważnienie, lub okresu, na jaki jest udzielone, skierowanie do konkretnej osoby oraz w sposób możliwie precyzyjny wskazanie zakresu przekazanych uprawnień (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 31 lipca 2008 r., sygn. IV SA/Wa 762/08). Upoważnienie udzielone przez wójta należy uznać za pełnomocnictwo administracyjne. W takim przypadku mamy do czynienia z zastępstwem bezpośrednim, co oznacza, że organem kompetencyjnym pozostaje nadal wójt, a upoważnione przez niego osoby działają w jego imieniu (wyrok WSA w Gliwicach z 6 maja 2008 r., sygn. I SA/Gl 1006/07).

W wyroku NSA z 9 maja 2008 r. (sygn. II OSK 531/07) zwrócono uwagę, że upoważnienia udzielane przez wójta podległym mu urzędnikom nie tracą mocy prawnej z chwilą, gdy konkretna osoba, która udzieliła tych upoważnień, przestanie piastować urząd wójta.

Obowiązek udzielenia upoważnienia może wynikać z przepisów. W art. 110 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej przewidziano, że wójt udziela kierownikowi ośrodka pomocy społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy. Powoduje to, że wójt nie jest organem właściwym do prowadzenia postępowania w przedmiocie udzielenia ewentualnej pomocy. Takie sprawy rozstrzyga, wydając decyzję, kierownik ośrodka pomocy społecznej, działający z upoważnienia wójta (por. wyrok WSA w Olsztynie z 21 maja 2013 r., sygn. II SA/Ol 329/13).

Podjęcie uchwały

Inne rozwiązanie przewidziano w art. 39 ust. 4 u.s.g. Na mocy tego przepisu rada gminy może upoważnić do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej: kierowników gminnych jednostek pomocniczych, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, a także podmioty, z którymi gmina zawarła umowę w celu realizacji zadań (wyrok

Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 16 października 2014 r., sygn. IV SA/Gl 1311/13). Art. 39 ust. 4 u.s.g. stanowi podstawę do przekazania przez radę gminy wskazanemu przez nią podmiotowi kompetencji do wydawania aktów oraz podejmowania czynności o charakterze publicznoprawnym, w tym prowadzących do ustalenia (odmowy ustalenia), stwierdzenia (odmowy stwierdzenia) czy potwierdzenia (odmowy potwierdzenia) uprawnienia lub obowiązków określonych przepisami prawa administracyjnego. Okoliczność, że podejmowane czynności, posiadając niewątpliwie indywidualny charakter, nie muszą wszystkie prowadzić do wydania decyzji, nie może prowadzić do zawężenia możliwej delegacji uprawnienia (wyrok NSA z 26 listopada 2013 r., sygn. II OSK 2409/13).

Tylko rada gminy może na podstawie art. 39 ust. 4 u.s.g. upoważnić organ wykonawczy jednostki pomocniczej (sołtysa bądź zarząd dzielnicy czy osiedla) oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1 u.s.g., do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Takiego uprawnienia nie ma wójt (wyrok Sądu Najwyższego z 15 lutego 2008 r., sygn. I CSK 427/07). Organ jednostki pomocniczej, działający z upoważnienia rady gminy, może następnie upoważnić pracowników kierowanej jednostki do wydawania decyzji w jego imieniu (postanowienie SN z 5 czerwca 2003 r., sygn. II CKN 193/01, OSNC 2004/7-8/128).

Uchwała rady gminy, o której mowa powyżej, stanowi akt prawa miejscowego (wyrok NSA z 23 października 2008 r., sygn. I OSK 701/08, ONSAiWSA 2009/6/118). Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku NSA z 3 marca 2010 r. (II OSK 2058/09, OwSS 2010/3/65-72) takie upoważnienie powinno przybierać formę odrębnej uchwały podejmowanej na podstawie art. 39 ust. 4 u.s.g. Upoważnienie to ma szczególną podstawę prawną, przenosi ustawowe kompetencje decyzyjne na inny podmiot i nie powinno być umieszczane w akcie normatywnym typu wewnętrznego, stanowionym w oparciu o inną podstawę prawną i mającym innych adresatów.

Należy również pamiętać, że inne przepisy mogą wyłączać skorzystanie w danym przypadku z możliwości przewidzianej w art. 39 ust. 4 u.s.g. Przykładowo w art. 8b i art. 12 ust. 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów przyjęto, że wójt właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego lub osoby uprawnionej do alimentów jest uprawniony do udzielenia upoważnienia m.in. kierownikowi ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy. Jak wyjaśniono w wyroku NSA z 11 stycznia 2010 r. (sygn. I OSK 1209/09), skoro ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów precyzuje zarówno organ właściwy, jak i zakres spraw, które mogą być przekazane kierownikowi ośrodka pomocy społecznej, to rada gminy nie może zastępować tego organu ani rozszerzać tego zakresu spraw.

podstawa prawna: art. 5, art. 36–37, art. 39 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 1515 ze zm.)

podstawa prawna: art. 110 ust. 7–8 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 163 ze zm.)

podstawa prawna: art. 8b, art. 12 ust. 2 ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 859 ze zm.)

Problem

W związku z utworzeniem jednostki pomocniczej gminy (sołectwa) wójt chce upoważnić sołtysa do samodzielnego załatwiania spraw administracyjnych. Czy można skorzystać z takiego rozwiązania?

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara