Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 10 listopada 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.412.2017. 2.SM) porusza kwestię rozliczenia projektu dotyczącego instalacji systemów odnawialnych źródeł energii (dalej OZE). Interpretacja została wydana na wniosek gminy, która w projekcie partnerskim przewidzianym na lata 2014-2020 oraz współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) zrealizuje instalację kolektorów słonecznych, paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła, a także kotłów grzewczych opalanych biomasą. Łącznie będzie to 1172 instalacje OZE.
Z ww. systemów umieszczanych na budynkach mieszkalnych lub niemieszkalnych, znajdujących się w obrębie posesji, będą korzystać prywatni użytkownicy. Wzajemne obowiązki gmin i poszczególnych mieszkańców związane z realizacją inwestycji zostały uregulowane w umowach, na mocy których mieszkańcy zobowiązywali się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 20 proc. kosztów kwalifikowanych zakupu i montaży instalacji, a z drugiej strony gmina zobowiązywała się do zakupu instalacji, zamontowania jej na nieruchomości mieszkańca oraz udostępniania jej do korzystania przez okres 5 lat. A po tym okresie do przekazania instalacji na własność bez dodatkowych opłat.
Wobec przedstawionego stanu faktycznego, gmina zadała wiele pytań dotyczących podstawy opodatkowania, stawki podatku, prawa do jego odliczenia, obowiązku wystawienia faktur, stosowania procedury odwrotnego obciążenia, a także opodatkowania czynności przekazania instalacji. Zdaniem wnioskodawcy, podstawą opodatkowania usługi związanej z realizacją projektu będzie jedynie kwota należna od mieszkańca gminy, pomniejszona o podatek należny. Natomiast dotacja otrzymana z EFRR, nie powinna być do niej wliczana, gdyż finansuje projekt, a nie usługę przekazania instalacji mieszkańcom oraz nie ma charakteru dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę. Odpowiednia stawka podatku VAT zdaniem gminy wyniesie 23 proc. lub 8 proc., w zależności od miejsca umieszczenia instalacji.
W odniesieniu do obowiązku wystawienia faktur częściowych i końcowych, gmina stwierdziła, że będzie musiała wystawić fakturę zaliczkową, jeśli wpłacający będzie tego żądać. W przypadku gdy wpłacający ureguluje całe zobowiązanie wynikające z umowy, gmina ma obowiązek wystawić fakturę VAT nie później niż 15. dnia miesiąca, w którym otrzymano zapłatę. Gmina odniosła się także do procedury odwrotnego obciążenia. Wykonawcy wyłonieni w ramach przetargu, w ocenie gminy, są podwykonawcami, a co za tym idzie, gmina zobowiązuje się do stosowania regulacji określonej w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.
Jedna z kwestii poruszanych przez gminę dotyczy również odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania mieszkańcom własności instalacji po upływie trwania projektu. Zdaniem gminy, nie ma ona obowiązku odrębnie opodatkowywać tej czynności, gdyż stanowi ona finalne wykonanie usługi gminy i jest objęta wynagrodzeniem, które mieszkańcy płacą gminie. Ostatnim aspektem jest odliczenie całości podatku VAT od wszystkich wydatków, również takich, w których zawierają się koszty promocji projektu, sporządzanie dokumentacji, inspektoriat, wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia.