Obligacje komunalne na sfinansowanie zadań inwestycyjnych gminy

Gdy gmina chce dokonać emisji obligacji, co do zasady, musi uzyskać opinię regionalnej izby obrachunkowej.

Publikacja: 16.01.2018 01:00

Obligacje komunalne na sfinansowanie zadań inwestycyjnych gminy

Foto: Fotolia.com

- Gmina chce podjąć uchwałę o emisji obligacji komunalnych na sfinansowanie zadań inwestycyjnych. Emisje są planowane na lata 2019-2021, czyli z pominięciem bieżącego roku. O opinię do regionalnej izby obrachunkowej zamierzamy wystąpić po podjęciu ww. uchwały. W wieloletniej prognozie finansowej na ww. lata jest to rozpisane. Czy taka uchwała może być podważona przez regionalną izbę rozrachunkową z tego powodu, że suma zobowiązań (kredytów, pożyczek, obligacji) przekracza kwotę z uchwały budżetowej z 2018 r.?

Prawdopodobnie nie. Jednak, żeby ustosunkować się merytorycznie od podanej problematyki niezbędna jest analiza przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Artykuł 91 tej ustawy stanowi, że suma zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei, jak wynika z art. 89 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:

- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Natomiast w ust. 2 ww. artykułu postanowiono, że zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe, z przeznaczeniem na cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają spłacie lub wykupowi w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte lub wyemitowane.

Istotne znaczenie w kontekście podanego stanu faktycznego ma również art. 91 ust. 2 ww. ustawy. Stanowi on, że w przypadku ubiegania się przez jednostkę samorządu terytorialnego o kredyt lub pożyczkę na cel, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 i art. 90 ww. ustawy, a także w przypadku zamiaru emisji przez jednostkę samorządu terytorialnego papierów wartościowych na cel, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 i art. 90 ww. ustawy, zarząd tej jednostki jest obowiązany uzyskać opinię regionalnej izby obrachunkowej o możliwości spłaty kredytu lub pożyczki lub wykupu papierów wartościowych. Z powyższego wynika więc, że gdy np. gmina chce dokonać emisji obligacji, co do zasady, musi uzyskać opinię wspomnianej regionalnej izby obrachunkowej. Opinia dotyczy więc możliwości wykupu papierów wartościowych np. obligacji a jest dokonywana m.in. w oparciu o dane wynikające z wieloletniej prognozy finansowej. Wspomniana opinia ma jednak służyć jedynie weryfikacji, czy w budżecie np. gminy na kolejne lata, są środki zabezpieczone na wykup obligacji i na rozchody z tego tytułu.

Na kanwie ww. regulacji prawnych Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w orzeczeniu z 21 września 2017 r. (sygn. akt I SA/Sz 753/17) wskazał: „nie jest możliwe zakwestionowanie zgodności z prawem uchwały w przedmiocie emisji obligacji z tego powodu, że suma zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych przekracza kwotę określoną w uchwale budżetowej j.s.t. przy dokonywaniu oceny uchwały dotyczącej zamiaru emisji z dwóch powodów, po pierwsze dlatego, że odmienne jest kryterium oceny – dotyczy możliwości wykupu i po drugie, dlatego, że art. 91 ust. 1 u.f.p. stanowi o wyemitowanych papierach wartościowych, czyli takich, które zostały już wyemitowane, a nie jedynie objęte zamiarem emisji". W końcowym wnioskach sąd przyjął nadto, że skoro w 2017 r. z obligacji nie było żadnych zobowiązań, to tym samym brak podstaw do ujmowania takich zobowiązań w wydatkach bieżącego (czyli 2017 r. – w sprawie rozpoznawanej przez sąd) roku budżetowego.

Niezależnie od powyższego zaakcentowano tam, że z art. 89 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wynika, że zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe, z przeznaczeniem na cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 (na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego), podlegają spłacie lub wykupowi w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte lub wyemitowane. To zaś oznacza, że jedynie papiery wartościowe, które zostały wyemitowane na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, podlegają wykupowi w tym samym roku, w którym zostały wyemitowane. Jak dodał dalej sąd: „a contrario zatem jeżeli emisja obligacji następuje na inny cel aniżeli określony w art. 89 ust. 1 pkt 1, a tak jest w rozpoznawanej sprawie, to nie podlegają one obowiązkowemu wykupowi w roku, w którym zostały wyemitowane".

WNIOSEK

Nie ma ryzyka podważenia przez regionalną izbę obrachunkową, uchwały rady gminy w sprawie emisji obligacji komunalnych na lata 2019-2021 r. z tego powodu, że suma zobowiązań (kredytów, pożyczek, obligacji) przekracza kwotę z uchwały budżetowej bieżącego roku. Warto jednak rozważyć pozyskanie stanowiska właściwej miejscowo izby, aby mieć „gwarancję" prawidłowego sposobu działania gminy.

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077)

- Gmina chce podjąć uchwałę o emisji obligacji komunalnych na sfinansowanie zadań inwestycyjnych. Emisje są planowane na lata 2019-2021, czyli z pominięciem bieżącego roku. O opinię do regionalnej izby obrachunkowej zamierzamy wystąpić po podjęciu ww. uchwały. W wieloletniej prognozie finansowej na ww. lata jest to rozpisane. Czy taka uchwała może być podważona przez regionalną izbę rozrachunkową z tego powodu, że suma zobowiązań (kredytów, pożyczek, obligacji) przekracza kwotę z uchwały budżetowej z 2018 r.?

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona