Przy takim monitoringu prewencyjnym nie bez znaczenia jest też to, że sieć dystrybucyjna należąca do PKP Energetyki – w odróżnieniu od sieci innych krajowych dystrybutorów energii – jest w pełni inteligentna. W praktyce oznacza to, że u wszystkich klientów spółki zamontowano już układy miernicze pozwalające na zdalny odczyt, kontrolę napięcia w czasie rzeczywistym i natychmiastową reakcję w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.
Dzięki wymianie wszystkich liczników na nowoczesne spółka uzyskuje bardzo precyzyjne pomiary wskaźnika SAIDI (określa średni czas trwania przerwy w dostawie energii dla każdego odbiorcy). Jest to jeden ze wskaźników branych pod uwagę przez Urząd Regulacji Energetyki przy badaniu jakości usług świadczonych przez dystrybutorów, co ma wpływ na wielkość ich przychodów. Jak tłumaczy spółka, wcześniejsze pomiary nie oddawały prawdziwego stanu rzeczy. Raporty tworzone były manualnie na podstawie zgłoszeń o przerwach w zasilaniu, które otrzymywano od klientów. Dziś SAIDI w sieci PKP Energetyki wynosi 220 minut, co mieści się w przedziale norm rynkowych. Inteligentne liczniki spółki pokazują bowiem nie tylko sytuację w jej sieci, ale także innych operatorów, do których jest ona podłączona.
Jest też dedykowany głównemu klientowi (czyli PKP PLK) interaktywny portal PKPE24, który daje możliwość zgłaszania usterek trakcji, reklamacji i uwag, także przy wykorzystaniu dokumentacji zdjęciowej.
Na tym nie koniec. Do 2025 r. wartość inwestycji w PKP Energetyce sięgnie 3,2 mld zł. Najwięcej pójdzie na modernizację układów zasilania. Budżet projektu MUZa II na lata 2017–2020 opiewa na 766 mln zł, a do połowy dekady wydatki na ten cel wzrosną do 1,2 mld zł. Inwestycje związane z dystrybucją energii do 2025 r. mają kosztować 1,6 mld zł. W tym czasie nakłady w sektorze IT będą warte 288 mln zł, a utrzymanie sieci trakcyjnej PKP PLK pochłonie 167 mln zł.
Innowacje dają przewagę
Pozycję rynkową i przewagę konkurencyjną spółka chce budować także na bazie własnych rozwiązań. Dlatego już w 2016 r. powołała biuro badań i rozwoju odpowiedzialne za wdrażanie innowacji.
Przy współpracy z wiodącymi ośrodkami badawczymi (m.in. Politechniką Warszawską, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju) opracowywane są narzędzia zwiększające efektywność wykorzystywania infrastruktury kolejowej, m.in. tzw. system przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom zimowym, który pozwala na rozmrożenie trakcji, a także inteligentne magazyny energii, które mogą w przyszłości pozwolić na mniejszy pobór mocy z sieci dystrybucyjnej w dłuższym czasie i jednocześnie szybko przekazać dużą moc wtedy, gdy jest ona potrzebna np. przy przejeździe lokomotywy. Ten projekt kosztem 20 mln zł PKP Energetyka realizuje z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz Uniwersytetem Zielonogórskim.