Tomasz Gajderowicz, Instytutu Badań Edukacyjnych: Erasmus pomógł zrobić z nas euroentuzjastów

Myślę, że uczestnictwo w Erasmusie pomogło zrobić z nas euroentuzjastów – mówi Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych

Publikacja: 30.04.2024 04:30

Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych

Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych

Foto: materiały prasowe

Wprowadzony już w latach 80. XX wieku program wymiany uniwersyteckiej Erasmus jest uważany w Unii za jeden z  najważniejszych i największych sukcesów integracji europejskiej. Skorzystały niego miliony młodych ludzi w Europie, w tym ponad 266 tys. polskich studentów. Czy możemy podsumować korzyści z Erasmusa?

Trudno jest o przyczynowo-skutkową analizę tego, co dał Erasmus. W danych widzimy na przykład, że osoby, które wyjechały na Erasmusa, osiągają wyższe wynagrodzenia i mają wyższą zatrudnialność. Wiemy też, że uczestnicy programu są z niego zwykle zadowoleni. Siedmiu na dziesięciu respondentów (73 proc.) wskazało, że uczestnictwo w programie Erasmus+ pomogło im w zdobyciu pierwszej stałej pracy (FRSE, 2022)*. Doświadczenie zdobyte w ramach mobilności jest przez większość badanych absolwentów uznawane za czynnik podnoszący ich szanse na rynku pracy.

Pozostało 89% artykułu

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Gospodarka
Elisabetta Falcetti: Nowa strategia EBOiR-u dla Polski tuż-tuż
Gospodarka
Alexander von zur Muehlen, Deutsche Bank: Europa potrzebuje głębszej integracji, żeby konkurować o kapitał
Gospodarka
Polska zmniejszyła dystans do Niemiec. Ile w tym zasługi UE? Jest analiza EBOR
Gospodarka
Donald Trump zdradził, co chce zrobić z imigrantami w USA
Gospodarka
Wojna nakręca korupcję w Rosji. Wiemy, ile wynosi najpopularniejsza łapówka