Spoofing telefoniczny to jedno z najpopularniejszych obecnie oszustw. Polega na podszywaniu się przez telefonującego pod inną osobę lub instytucję. Ofiara nie zawsze potrafi się zorientować z kim rozmawia, bo numer wyświetlający się na telefonie odbiorcy nie budzi wątpliwości. W ten sposób oszuści udają konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów, w tym ZUS.
Niedawno do Zakładu wpłynęły zgłoszenia z informacją, że telefonował do nich ktoś z numeru infolinii ZUS (22) 560 16 00 - taki numer wyświetlał się na telefonie klienta) - mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - W czasie rozmowy osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu.
Czytaj więcej
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przestrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników ZUS i oferują pomoc przy wypełnieniu wniosku o czternastą emeryturę.
Rzeczniczka podkreśla, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE ZUS, czy zmiany numerów telefonów w bankach.
- Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem, które wcześniej zostało zadane przez klienta – zapewnia Kowalska-Matis.