Pracodawcy zatrudniający niepełnosprawnych mogą uzyskać dofinansowanie do ich wynagrodzeń z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Dopuszcza to art. 26a–26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm., dalej ustawa o rehabilitacji).
Problemy z uzyskaniem wsparcia pojawiają się wtedy, gdy przedsiębiorca zatrudnia niepełnosprawnego emeryta. Niekiedy trudno rozstrzygnąć, czy faktycznie pracownik ma ustalone prawo do tego świadczenia, szczególnie u niepełnosprawnych żołnierzy i policjantów.
Kilka warunków
Dofinansowanie przysługuje na niepełnosprawnych zatrudnionych zgodnie z kodeksem pracy oraz w zakładach pracy chronionej na niepełnosprawnych wykonawców pracy nakładczej, o których mowa w art. 28 ust. 3 ustawy o rehabilitacji. Wypłata pomocy publicznej zależy jednak od spełnienia przez przedsiębiorcę wielu warunków. Jednym z nich jest brak dofinansowania na niektórych zatrudnionych niepełnosprawnych z uprawnieniami emerytalnymi.
Zgodnie z art. 26a ust. 1a1 ustawy o rehabilitacji miesięczna dopłata nie przysługuje na pracowników zaliczonych do umiarkowanego lub lekkiego stopnia niepełnosprawności, którzy mają ustalone prawo do emerytury.
Dlatego angażując inwalidów, pracodawca musi każdorazowo weryfikować, czy są już uprawnieni do świadczeń senioralnych. W praktyce bywa z tym problem, gdyż decyzję o ustalonym prawie emerytalnym otrzymuje indywidualnie pracownik, a nie pracodawca. Ten w wielu przypadkach nie wie, że na zatrudnioną osobę z niepełnosprawnością refundacja pensji już mu się nie należy.