Jak zatrzymać talenty w branży audytorskiej?

Nasz zawód staje się coraz trudniejszy – mówi Maciej Krasoń, partner zarządzający działem Audit & Assurance Deloitte.

Publikacja: 28.04.2023 00:06

Maciej Krasoń, partner zarządzający działem Audit & Assurance Deloitte

Maciej Krasoń, partner zarządzający działem Audit & Assurance Deloitte

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z firmą Deloitte

Jak wygląda dziś rynek pracy dla biegłych rewidentów? Czy firmom łatwo jest znaleźć nowych kandydatów?

Maciej Krasoń: Zawód biegłego rewidenta nie należy do łatwych. Jest to zawód zaufania publicznego. Wymaga się od nas szerokiej wiedzy z zakresu księgowości, rachunkowości, finansów, musimy się też znać na branżach, z którymi współpracujemy. Rosną oczekiwania regulatorów. To powoduje, że nasz zawód staje się coraz trudniejszy i cała branża boryka się z masowym odpływem ludzi.

To faktycznie problem całej branży?

Tak, widzimy to zarówno na poziomie firm audytorskich – w ciągu ostatnich pięciu lat liczba firm świadczących usługi audytorskie spadła o prawie 20 proc., jak i tych firm, które badają sprawozdania dla spółek giełdowych i jednostek zainteresowania publicznego. Ich liczba spadła o ponad 20 proc. Widzimy to także w liczbie samych biegłych rewidentów i kandydatów do zawodu.

Z jakich powodów eksperci odchodzą z tej branży?

Malwina Choińska partner Audit & Assurance Deloitte

Malwina Choińska partner Audit & Assurance Deloitte

Dawid Jasiurkowski/fototyp.com

Malwina Choińska: To zawód, który wymaga ciągłej nauki i pogłębiania wiedzy. Młody człowiek musi już na samym starcie podjąć wyzwanie zdania aż dziesięciu egzaminów, żeby zostać biegłym rewidentem. Jako biegli rewidenci musimy odbywać co roku odpowiednią liczbę godzin kształcących, by podtrzymać tytuł. Mamy też wiele wewnętrznych szkoleń nt. przeprowadzania badania, zmian przepisów i wiele innych. Ten obszar jest czasochłonny i może być jednym z powodów odpływu pracowników. Naszym obowiązkiem, jako firmy, jest minimalizowanie tych trudności.

Jakie państwa firma ma pomysły na to, by zatrzymać utalentowanych pracowników?

Emilia Ostrowska partner Audit & Assurance Deloitte

Emilia Ostrowska partner Audit & Assurance Deloitte

mat. pras.

Emilia Ostrowska: Dużo inwestujemy w rozwój pracowników. Mamy szereg programów mentoringowych, ogólnodostępnych, jak i programy skierowane wyłącznie do kobiet. Każdy pracownik ma u nas przypisanego swojego coacha, z którym może pracować, aby się rozwijać, a także zwrócić się do niego z każdym problemem.

Czy te programy wspierające awanse kobiet są skuteczne?

EO: W tym roku zarówno ja, jak i Malwina brałyśmy udział w programie Wave. To program dla senior menedżerek, dyrektorek, które mają być promowane na stanowiska dyrektorskie i partnerskie. Czy to skuteczne wsparcie? Właśnie obie awansowałyśmy na partnerki w Deloitte. W tym programie każda osoba ma przypisanego mentora. Moim był Tomasz Konik, partner zarządzający Deloitte w Polsce. W ramach programu miałam okazję porozmawiać z Tomkiem nie tylko o perspektywie naszego biznesu, ale też o strategii firmy jako całości, o tym, w których obszarach warto się rozwijać, aby wpływało to korzystnie na działania i strategię rozwoju całej firmy. Mamy też programy wsparcia dla osób spoza firmy, jak program mentoringowy dla studentek – Woman That Matters. Młode dziewczyny, dopiero rozpoczynające swoją karierę zawodową, otrzymują wsparcie doświadczonych mentorek, kobiet, które w Deloitte zajmują wyższe stanowiska.

Te programy wydają się odpowiadać trafnie na potrzeby kobiet na rynku pracy, ale czy macie państwo też programy dla mężczyzn?

EO: W Deloitte organizujemy wspólne programy, które przygotowują do bycia menedżerami, partnerami. W audycie mamy programy kształtujące nowych liderów, na różnych poziomach, bez względu na płeć.

Jesteście międzynarodową firmą, czy ten aspekt też wykorzystujecie do rozwoju pracowników?

MC: Tak, mamy program wyjazdów do naszych spółek sióstr Deloitte za granicą. Ja byłam przez półtora roku w Londynie, pracowałam w tamtejszej spółce Deloitte jako menedżer, bez żadnej taryfy ulgowej musiałam nauczyć się zasad robienia audytów w Wielkiej Brytanii. To było dla mnie wspaniałe doświadczenie.

Czy ten wyjazd pomógł pani w rozwoju zawodowym?

MC: Tak, zaraz po powrocie dostałam awans na senior menedżera. Czułam, że moja kariera się rozwija. Dziś organizujemy dla naszych najmłodszych konsultantów krótkie wyjazdy do naszych spółek w Europie, kilkutygodniowe wymiany pomiędzy centralną Europą, Luksemburgiem, Francją, Austrią, Niemcami.

Które z tych programów uważacie panie za wyjątkowo skuteczne i cenne?

EO: U nas każdy może znaleźć coś dla siebie, można wybrać szkolenie wspólnie z coachem, są i programy wspierające, i tzw. wellbeingowe, rozwijające poczucie równowagi między pracą a życiem rodzinnym. Mamy też program SheXO, skierowany do kobiet na stanowiskach zarządczych czy zasiadających w radach nadzorczych firm, z którymi współpracujemy. Spotykamy się kilka razy w roku w różnych miastach w Polsce, wymieniamy doświadczenia kobiet liderek, prowadzimy warsztaty i panele dyskusyjne.

Państwa praca wymaga szerokiego portfolio talentów. W jakich innych branżach odnajdują się potem biegli rewidenci?

MK: Większość osób odchodzących z audytu znajduje zatrudnienie w innych firmach, zazwyczaj na wysokich menedżerskich stanowiskach. Dlatego nawet jeśli audyt nie jest czymś docelowym, to w tej pracy można w krótkim czasie wiele się nauczyć.

EO: Jest to na pewno bardzo dobry pomysł na pierwszą pracę czy w ogóle przygotowanie do pracy w szeroko pojętym biznesie.

Z naszą znajomością przepisów podatkowych, finansowych, rachunkowych i ze znajomością specyfiki różnych branż – można powiedzieć, że jesteśmy kuźnią talentów dla innych biznesów.

Ale prawda jest też taka, że praca u nas daje ogromną satysfakcję i jak widać również możliwości rozwoju i awansu.

Materiał powstał we współpracy z firmą Deloitte

Materiał powstał we współpracy z firmą Deloitte

Jak wygląda dziś rynek pracy dla biegłych rewidentów? Czy firmom łatwo jest znaleźć nowych kandydatów?

Pozostało 97% artykułu
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań