Materiał powstał we współpracy z Orange
Czekając na aukcję 5G, która ma sprawić, że sieci komórkowe w Polsce znowu się rozpędzą i będzie to zauważalne dla użytkowników mobilnej transmisji danych, operatorzy nie zasypiali gruszek w popiele.
W mijającym 2022 roku telekomy zmieniały sposób działania i ofertę zgodnie z hasłem: „cyfryzację zacznij od siebie". Wprowadzały zmiany w obrębie zarządzania infrastrukturą, sprzętów dla konsumentów, rozwiązań dla klientów, w tym aplikacji do samoobsługi.
W trend ten wpisuje się Orange Polska. Na infolinii operatora pierwszy kontakt użytkownik ma z botem Max wyposażonym w sztuczną inteligencję. AI dostosowuje działanie sieci komórkowej do potrzeb użytkowników i gdy nie logują się do sieci – usypia nadajniki generując konkretne oszczędności.
Z kolei w sferze produktowej operator rozwija model biznesu określany jako „operator w komórce". Robi to już pod dwiema markami. Zaczynał od brandu Flex, a zupełnie niedawno rozszerzył o aplikację formułę działania ekonomicznego brandu Nju mobile. Jak zachwala operator, dzięki apce można samodzielnie zarządzać usługą, co jest intuicyjne, wygodne i bezpieczne. Nie ma faktur, ani umowy, za wszystko płaci się z góry.
Telekomy, podobnie jak inne firmy chcące funkcjonować w sposób odpowiedzialny z troską o środowisko i ludzi, coraz częściej angażują się także w projekty nie do końca związane z ich podstawowym biznesem.
Tu przykładem może być edukacja najmłodszych użytkowników internetu jak radzić sobie z przemocą w sieci. Orange Polska pokazuje, że działania te można połączyć z innowacjami i segmentem rynku, ku któremu telekomy mają coraz większą inklinację: gier online.
We współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, stworzył tzw. bezpieczne strefy w grze online Fortnite. Strefy znajdują się na sześciu mapach stworzonych przez społeczność graczy m.in. na Desert Dune, El Cartel czy El Cartel Primitive. Prawidłowe odpowiedzi na kilka pytań zadawanych przez przewodnika po strefie, bota – Orange Droida, odblokowują nagrody w grze.
Jak podkreślają pomysłodawcy, ważne jest to, że bezpieczne strefy umożliwiają ofiarom cyberprzemocy lub świadkom takich sytuacji znaleźć schronienie i profesjonalną pomoc. W polskiej wersji językowej Fortnite młodzi gracze znajdą całodobowy telefon zaufania 116 111 dla dzieci i młodzieży partnerskiej fundacji.
Do działań wpisujących się w obszar zrównoważonego rozwoju (ESG) zaliczają się inwestycje w zieloną energię. Orange Polska. Z jednej strony operatorowi chodzi oczywiście o to, aby jak najmniej płacić za prąd. Z drugiej wspiera rozwój odnawialnych źródeł energii: farm solarnych, wiatrowych, etc. - W przyszłym roku nie powinniśmy zobaczyć już ich wzrostu ze względu na podpisane umowy na energię z wiatru oraz fakt, że nasze potrzeby niemal w całości pokryjemy ze źródeł odnawialnych, będziemy prawdziwie „zieloni", bo aż w ponad 90 procentach – mówił niedawno Julien Ducarroz, prezes Orange Polska w wywiadzie.
Biznes i ekologię można łączyć także w inny sposób. Orange Polska promuje to podejście oferując klientom odnowione smartfony. W niewielkim stopniu różniące się od nowych telefony są zwykle o kilkaset złotych tańsze. Są zarówno dobrą propozycją dla osób szukających oszczędności w świecie rozpędzonej inflacji, jak i dla tych, którzy chcą dbać o środowisko. Według prognoz firmy badawczej Statista, popularność takich aparatów jest coraz większa. Podczas gdy w 2021 r. miało ich się sprzedać na świecie ponad 251 mln, to w 2027 r. liczba ta ma urosnąć do prawie 460 mln.
Polski rynek telekomunikacyjny w 2022 roku był rynkiem rosnącym. Według Orange Polska jego wartość będzie powiększać się w kolejnych latach. Zdaniem firmy, w krótkim okresie pozytywnie na rozwój będą wpływały szczególnie takie czynniki jak dynamiczny rozwój dostępu do Internetu dużych prędkości, dzięki inwestycjom w sieć światłowodową (w tym program POPC) oraz płynącym funduszom europejskim, zaś po stronie rynku mobilnego pozytywnie będzie oddziaływać wzrost bazy klientów abonamentowych z ARPU wspieranym przez strategie „więcej za więcej".
W mijającym roku liczba klientów Orange Polska korzystających ze światłowodu po raz pierwszy przekroczyła milion, a liczba gospodarstw domowych, do których telekom dociera z usługą urosła do 6,8 mln (dane na koniec września).
Zasięg szybkich łączy światłowodowych w Polsce ma się powiększać dzięki hurtowym operatorom, powstającym w kooperacji z instytucjami finansowymi. Będą one coraz bardziej przyspieszać.
W 2022 r. Orange Polska ogłosił start prac nad wprowadzeniem do oferty światłowodu o prędkości do 10 Gb/s. Umożliwia przetestowanie takiego łącza w swoich wybranych salonach.
Zdaniem szefów firmy, w dłuższym terminie, na rozwój rynku pozytywny wpływ mieć będzie rozwój usług opartych o 5G dzięki większym prędkościom Internetu oraz niskim opóźnieniom wymaganym przez usługi autonomiczne oraz tzw. Internet rzeczy (IoT).
Operatorzy w Polsce mają w ofercie usługi 5G, ale jak na razie szybkość tej transmisji danych nie jest tak duża, jaką ma oferować „docelowe 5G". Nie zmienia to faktu, że część użytkowników ma już aparaty telefoniczne działające w 5G.
W statystykach telekomów rozwój rynku IoT widać w rosnącej liczbie kart machine to machine. Chwali się nimi głośno tylko Orange: we wrześniu w jego sieci aktywnych było prawie 3,2 mln takich kart (na prawie 18 mln wszystkich), o jedną piątą więcej niż rok wcześniej.
W sumie, wg szacunków Orange Polska, rynek kart SIM wszystkich operatorów mobilnych w kraju sięga ponad 61 mln kart SIM (dane na koniec czerwca). Przybywa zarówno kart abonamentowych, jak i kart telefonii na kartę, które telekomy rozdawali przybyszom z Ukrainy uciekającym przed wojną.
O ile w sieciach komórkowych loguje się coraz więcej urządzeń i osób, o tyle z sieci telefonii przewodowej korzysta ich coraz mniej. W tym roku odsetek posiadaczy stacjonarnego telefonu w Polsce zmalał do 14,8 proc. (15,5 proc. rok wcześniej).
Materiał powstał we współpracy z Orange