Materiał partnera: PGE Energetyka Kolejowa
Zielona Kolej
Krajowi przewoźnicy nie chcą zostać w tyle w globalnym wyścigu o neutralność klimatyczną. Aby ich w tym procesie wspomóc, PGE Energetyka Kolejowa zainicjowała program Zielona Kolej. Jego celem jest zmiana miksu energetycznego w sektorze kolejowym i zapewnienie w nim do 2030 r. 85-proc. udziału czystej energii pochodzącej z OZE.
– Oferujemy przewoźnikom pasażerskim i towarowym certyfikowaną energię zieloną, świadcząc usługi w całym cyklu – od źródeł wytwarzania, aż po odbiór – mówi Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa.
Program staje się coraz bardziej popularny, dołączają do niego kolejni przewoźnicy. W sierpniu PGE Energetyka Kolejowa przyznała Certyfikat Zielonej Energii Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, potwierdzając, że spółka wykorzystała w swej działalności 12 168 MWh energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dzięki temu tylko w 2023 r. ŁKA ograniczyła emisje CO2 o 10 343 tony. We wrześniu deklarację przystąpienia do programu podpisał także narodowy przewoźnik – PKP Intercity. Spółka chce wspólnie z PGE Energetyka Kolejowa rozwijać innowacyjne rozwiązania, które pomogą efektywnie wykorzystywać energię i wspierać ochronę klimatu.
Najtańsza energia
Jednym z takich rozwiązań jest SENSUM, czyli opracowany przez PGE Energetyka Kolejowa dynamiczny system do optymalizacji prowadzenia pojazdów kolejowych. Wykorzystując algorytm analizujący dane o jeździe, SENSUM podpowiada maszynistom, jak dopasować jej parametry do aktualnych warunków pogodowych i stanu infrastruktury, aby dotrzeć do celu na czas, wykorzystując do tego minimum energii. Przeprowadzone testy pokazują, że przewoźnicy mogą w ten sposób zaoszczędzić nawet do 15 proc. zużywanej energii elektrycznej.