Pociąg do zielonej energii

Zielone technologie i cyfryzacja definiują na nowo sposób wykorzystania energii na kolei. Oczekiwania pasażerów i przewidywania ekspertów stawiają wiele wyzwań przed przewoźnikami i dostawcami energii. Wysiłek transformacji powinien się jednak opłacić, zarówno w wymiarze ekonomicznym, jak i środowiskowym oraz społecznym.

Publikacja: 06.10.2023 09:00

85 proc. zużywanej przez kolej w Polsce energii ma, pod koniec bieżącej dekady, pochodzić z OZE

85 proc. zużywanej przez kolej w Polsce energii ma, pod koniec bieżącej dekady, pochodzić z OZE

Foto: GOV.PL

Materiał partnera: PGE Energetyka Kolejowa

Zielona Kolej

Krajowi przewoźnicy nie chcą zostać w tyle w globalnym wyścigu o neutralność klimatyczną. Aby ich w tym procesie wspomóc, PGE Energetyka Kolejowa zainicjowała program Zielona Kolej. Jego celem jest zmiana miksu energetycznego w sektorze kolejowym i zapewnienie w nim do 2030 r. 85-proc. udziału czystej energii pochodzącej z OZE.

– Oferujemy przewoźnikom pasażerskim i towarowym certyfikowaną energię zieloną, świadcząc usługi w całym cyklu – od źródeł wytwarzania, aż po odbiór – mówi Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa.

Program staje się coraz bardziej popularny, dołączają do niego kolejni przewoźnicy. W sierpniu PGE Energetyka Kolejowa przyznała Certyfikat Zielonej Energii Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, potwierdzając, że spółka wykorzystała w swej działalności 12 168 MWh energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dzięki temu tylko w 2023 r. ŁKA ograniczyła emisje CO2 o 10 343 tony. We wrześniu deklarację przystąpienia do programu podpisał także narodowy przewoźnik – PKP Intercity. Spółka chce wspólnie z PGE Energetyka Kolejowa rozwijać innowacyjne rozwiązania, które pomogą efektywnie wykorzystywać energię i wspierać ochronę klimatu.

Najtańsza energia

Jednym z takich rozwiązań jest SENSUM, czyli opracowany przez PGE Energetyka Kolejowa dynamiczny system do optymalizacji prowadzenia pojazdów kolejowych. Wykorzystując algorytm analizujący dane o jeździe, SENSUM podpowiada maszynistom, jak dopasować jej parametry do aktualnych warunków pogodowych i stanu infrastruktury, aby dotrzeć do celu na czas, wykorzystując do tego minimum energii. Przeprowadzone testy pokazują, że przewoźnicy mogą w ten sposób zaoszczędzić nawet do 15 proc. zużywanej energii elektrycznej.

– Z naszych szacunków wynika, że korzystanie z SENSUM przez dziesięć lat generuje oszczędności na poziomie 400 GWh. To pozwoliłoby zredukować emisje CO2 o 320 tys. ton, czyli 1/1000 rocznych emisji w całej Polsce – wylicza Sylwester Szczensnowicz. SENSUM ma trafić do produkcji już w kwietniu przyszłego roku.

Spółka robi krok dalej i zamierza także odzyskiwać energię wytwarzaną przez pociągi i zasilać nią inne pociągi. Chodzi o rekuperację i przetwarzanie energii mechanicznej powstającej podczas hamowania pojazdów szynowych w energię elektryczną. Można ją następnie udostępniać za pośrednictwem sieci do zasilania innych składów. – To także rodzaj energii odnawialnej, do tego najtańszej, bo odzyskiwanej – wyjaśnia prezes PGE Energetyka Kolejowa.

Zielone magazyny

Aby rozwiązania te przyniosły efekty w szerszej skali, PGE Energetyka Kolejowa chce rozwijać magazyny energii. To instalacje szczególnie przydatne na kolei, gdzie trzeba zarządzać dużą liczbą odbiorów energii generowanych przez przejeżdżające pociągi, które znacząco obciążają sieć. Magazyny pozwalają dostarczać energię w szczytach zapotrzebowania i gromadzić ją w dolinach poboru. Dzięki temu poprawiają elastyczność i bezpieczeństwo funkcjonowania sieci dystrybucyjnej, ciągłość zasilania, a finalnie – parametry jakościowe energii elektrycznej.

PGE Energetyka Kolejowa testuje w tym zakresie instalacje w Garbcach: największy w Europie magazyn energii na potrzeby trakcyjne. Jak zapewnia prezes spółki, próby wypadają bardzo obiecująco. Co ważne, magazyny tego typu mogą także wspierać działanie OZE w sieci.

Zielone paliwo

W Garbcach PGE Energetyka Kolejowa bada kolejne przyszłościowe rozwiązanie. Spółka uruchomiła tam pierwszą instalację wodorową, która w procesie elektrolizy produkuje i magazynuje wodór z energii pochodzącej z OZE. Inicjatywa ta może być kolejnym elementem transformacji polskich kolei poprzez wykorzystanie wodoru w zastępstwie oleju napędowego tam, gdzie utrudniona jest elektryfikacja linii kolejowych.

– Obserwujemy rosnące zainteresowanie tym paliwem wśród przewoźników i jesteśmy gotowi do przeprowadzenia niezbędnych inwestycji w tego typu infrastrukturę. Wiemy, jak to robić, i potrafimy kompleksowo zaopatrzyć przewoźnika nie tylko w energię, ale także w energię zieloną, a nawet w ekologiczne paliwa – podsumowuje Sylwester Szczensnowicz.

Materiał partnera: PGE Energetyka Kolejowa

Materiał partnera: PGE Energetyka Kolejowa

Zielona Kolej

Pozostało 99% artykułu
Transport
Prognozy Boeinga i Airbusa: ponad 40 tys. nowych samolotów w ciągu 20 lat
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Transport
Wizz Air zwraca koszty biletów pasażerom. Polskie lotniska działają normalnie
Transport
Przywracanie rozkładów lotów po piątkowej zapaści. Ten weekend może być jeszcze trudny
Transport
Wielkie zamieszanie na lotniskach w szczycie sezonu i kłopoty pasażerów. Kiedy należy się odszkodowanie?
Transport
Potężne zamieszanie na lotniskach. Tysiące samolotów uziemionych