Materiał Powstał we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe SA
O tym, co udało się osiągnąć w ostatnich latach w zakresie transformacji polskiej kolei i jakie są dalsze kierunki jej rozwoju, dyskutowano na panelu zorganizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podczas III Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie.
Jak podkreślają przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., spółka konsekwentnie realizuje zakrojone na szeroką skalę inwestycje w infrastrukturę kolejową, czego efektem jest wzrost atrakcyjności, dostępności i konkurencyjności transportu kolejowego. Największy w historii program inwestycyjny, czyli Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2023 roku o wartości prawie 77 mld zł, obejmujący ponad 240 projektów, dobiega końca. Będący zaś na finalnym etapie opracowania KPK do roku 2030 wskaże kolejne projekty do realizacji przez spółkę w najbliższych latach. Ponadto, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują programy rządowe ukierunkowane na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, a mianowicie: Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku oraz Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025.
Co ważne, w szczególności dla pasażerów, ale też dla ruchu przewozów typu cargo, prace na tak szeroką skalę realizowane są przy jednoczesnym utrzymywaniu sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów pasażerskich i towarowych. W wyniku działań inwestycyjnych pociągi wracają na trasy, które przywracane są do eksploatacji w oczekiwanym przez podróżnych standardzie. Jednocześnie, aby sprostać wyzwaniom kolejnych lat, a także uczynić transport kolejowy w Polsce jeszcze bardziej dostępnym z uwzględnieniem aspektów prospołecznych spółka wytycza kierunki rozwoju, które będą służyły dalszemu wzrostowi atrakcyjności i efektywności kolei.
KPK na finiszu
Uczestnicy dyskusji analizowali m.in. stan realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. – Realizacja KPK dobiega końca. Pomimo że zakresy wielu projektów zostały pozmieniane, a w efekcie program jako całość został zwiększony, to jestem przekonany, że w dużej mierze niemal w pełni zostanie on zrealizowany. Taka jest „uroda” wielu przedsięwzięć kolejowych, że czasami, a nawet dość często, wymagają one kontynuacji. Dlatego część z nich została zwiększona – mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.