Witkacy u Szymanowskiego w Zakopanem

W piątek w Zakopanem została otwarta wystawa „Czysta Forma Witkacego w „Atmie”.

Aktualizacja: 05.06.2015 13:50 Publikacja: 05.06.2015 13:42

Prezentacja w willi Atma, w którym mieści się biograficzne muzeum kompozytora, przypomina, że Karola Szymanowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza łączyła długa i burzliwa przyjaźń. Gdy się poznali, pierwszy z nich miał 22 lata, a drugi 19. Było to podczas wakacji w Zakopanem w 1904 roku, które Szymanowski spędzał w pensjonacie „Nosal" prowadzonym przez matkę Witkacego. Młody kompozytor skończył tam I Sonatę c-moll, op. 8 i zadedykował ją przyjacielowi. Parę miesięcy później wybrali się razem w podróż do Włoch, do Nervi koło Genui.

W 1914 roku, gdy Jadwiga Janczewska, narzeczona Stanisława popełniła samobójstwo, doszło do zerwania przyjaźni, bo Witkacy podejrzewał, że Szymanowski był przyczyną tragedii. Ale trzy lata później obaj spotkali się ponownie w Kijowie, gdzie Witkiewicz był oficerem Pawłowskiego Pułku Lejbgwardii. Po odnowieniu znajomości Szymanowski napisał w liście: „Szczerze Ci powiem, że w najgłębszych sprawach życia nikt mi nie jest tak bliski jak Ty".

A potem znów kłócili się i godzili. W 1920 roku Witkacy zadedykował kompozytorowi swój jednoaktowy dramat „Nowe Wyzwolenie". A w jego powieściach „Pożegnanie jesieni", Nienasycenie" oraz „ Jedyne wyjście" można znaleźć inspiracje muzyką i postacią Szymanowskiego. W latach 1930–1931 Witkiewicz stworzył kilka pastelowych portretów przyjaciela, raczej schlebiających modelowi, w ramach Firmy Portretowej, które można obejrzeć w „Atmie".

Najważniejsze na tej kameralnej wystawie są olejne obrazy Witkacego z lat 20., które ilustrują jego teorię Czystej Formy. Fantastyczne ekspresyjne kompozycje ze zdeformowanymi postaciami i dziwnymi stworami. Wśród nich są m.in. bliskie surrealizmowi dwa „Kuszenia św. Antoniego" (przypominające, że temat ten przewija się w europejskim malarstwie od Boscha do Salvadora Dalego), „Kompozycja z tancerką" i „Topielice".

Witkacy poświęcił Teorii Czystej Formy kilka książek: „Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia" (1919), „Szkice estetyczne" (1922), „Teatr. Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze" (1923). Jedynym celem dzieła Czystej Formy, zdaniem autora, jest budzenie uczuć metafizycznych, zbliżających odbiorcę do tajemnicy istnienia. Najbliższa ideału według niego jest muzyka i malarstwo, chociaż i teatr ma szanse go osiągnąć.

„Sfera uczuć życiowych w muzyce i „świat widzialny" w malarstwie, konieczny do powstania dzieła sztuki, tyle powinien w nim miejsca zajmować, ile to jest konieczne do powstania takiej, a nie innej kombinacji elementów Czystej Formy, a nie być główną jego treścią" - pisał Witkacy. I zgodnie z tym w prezentowanych w "Atmie" obrazach, nawet jeśli rozpoznajemy figury, najważniejsza jest dynamika kształtów i barw, czasem przywodząca na myśl uwodzące psychodeliczne wizje, a niekiedy senne koszmary.

Od dawna trwa spór, czy obrazy te wnoszą wyjątkową nową jakość do sztuki, czy wpisują się w historyczne już poszukiwania grupy formistów. Oceny są różne. Witkacy na głosy krytyki pewnie wzruszyłby ramionami i odparł, że dla prawdziwego artysty „nie ma utartej drogi, on jest zawsze na bezdrożach".

Wystawa w „Atmie" – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie - czynna do 20 września.

Prezentacja w willi Atma, w którym mieści się biograficzne muzeum kompozytora, przypomina, że Karola Szymanowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza łączyła długa i burzliwa przyjaźń. Gdy się poznali, pierwszy z nich miał 22 lata, a drugi 19. Było to podczas wakacji w Zakopanem w 1904 roku, które Szymanowski spędzał w pensjonacie „Nosal" prowadzonym przez matkę Witkacego. Młody kompozytor skończył tam I Sonatę c-moll, op. 8 i zadedykował ją przyjacielowi. Parę miesięcy później wybrali się razem w podróż do Włoch, do Nervi koło Genui.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki