Po raz pierwszy Muzeum d'Orsay wypożyczyło za granicę tak bogaty zbiór cennych i delikatnych prac na papierze: pasteli, akwarel, gwaszy, grafik, rysunków. W Wiedniu można oglądać dzieła nie tylko Degasa, Cézanne'a i Seurata, wymienionych w tytule pokazu, ale też wielu innych twórców, m.in. Redona, Daumiera, Moreau, Gérôme'a, Gauguina, Signaca, Renoira czy Maneta.
Kurator Werner Spies – niemiecki historyk sztuki i były dyrektor Musée National d'Art Moderne w Centrum Pompidou – zebrał idee, wizje i poszukiwania artystów w „Archiwum marzeń". Pokazał zmieniające się style, od realizmu i historyzmu przez symbolizm i impresjonizm do belle époque. Rejestruje ulubione motywy i tematy XIX wieku: miłość i śmierć, sztuka i literatura, monstra i chimery, światło i cień, melancholia i radość tworzenia.
Kobiety Degasa
To „Archiwum marzeń" kryje całą gamę wrażeń: od pięknych snów do mrocznych koszmarów. W centrum wystawy znajdują się wspaniałe, rozwibrowane ciepłymi barwami impresjonistyczne pastele Edgara Degasa, przedstawiające różne warianty kąpiących się oraz scenę baletową z hiszpańską tancerką. Są to ulubione tematy artysty, a jego kobiece akty to prace śmiałe i nowatorskie, w opinii współczesnych wręcz skandaliczne.
Degas zrywał z klasycznym ideałem kobiecej urody, obowiązującym dotąd na malarskich salonach. Nie upiększał modelek, dziewczyn z kabaretowo-burdelowego półświatka, i pokazywał je myjące się w cynowych miednicach, czeszące się czy suszące po kąpieli. Na obrazach zachowują nieskrępowaną naturalność, a zarazem są to mistrzowskie kompozycje z odważnymi skrótami perspektywicznymi i wyrafinowaną grą światła.
Ukryty erotyk
Seria bardziej pospiesznych szkiców Degasa ujawnia podobne cechy stylu artysty. „Siedzącą na ziemi, czeszącą się kobietę" noblista Mario Vargas Llosa nazywa wprost ukrytym erotykiem. W tekście do katalogu pisze: „Imponująca kaskada włosów przesłania twarz, piersi, brzuch, łono czeszącej się. Kobieta jest prawie niewidoczna, przez co tym bardziej manifestuje swoją tajemniczą obecność. Widz wie i czuje, że ona jest, chociaż nie może jej zobaczyć, domyśla się i pożąda jej".