fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

regiony.rp.pl

Kolej plus Metropolia: śląska specyfika

fot. Jakub Halor / AdobeStock
Program Kolej+ może pomóc w budowie Kolei Metropolitalnej na Górnym Śląsku i w Zagłębiu.

Województwo śląskie nadesłało najwięcej wniosków do programu Kolej+. Większość z nich jest efektem współpracy gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Miejscowe samorządy starają się wpisać rządowe dofinansowanie w plan budowy Kolei Metropolitalnej.

Samorządy Metropolii zgłosiły 15 wniosków, spośród 19 nadesłanych z województwa śląskiego.

Wśród nich sześć projektów liniowych, których zadaniem jest usprawnienie połączeń pomiędzy poszczególnymi gminami a stolicą województwa oraz dziewięć punktowych, które mają poprawić funkcjonowanie kolei w ramach jednej gminy.

Linie i przystanki

Wśród projektów liniowych znalazła się odbudowa rozebranego odcinka w Pyskowicach, stworzenie nowego połączenia z Bytomia do Rudy Śląskiej, połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Śląską Kochłowice i Chorzów Hajduki oraz zwiększenie przepustowości na trasie Katowice – Orzesze Jaśkowice. Liderem ostatniego z wymienionych projektów jest Mikołów, a partnerami – obok GZM – Katowice, Łaziska Górne, Orzesze i Województwo Śląskie. Realizacja tego przedsięwzięcia wychodzi poza granice Metropolii i będzie możliwa dzięki współpracy z samorządem województwa.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, alternatywne połączenie ze stolicą województwa zyskają tyszanie – w ich projekcie chodzi o przygotowanie połączenia Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota.

Nowe przystanki miałyby powstać w Świętochłowicach, Zabrzu, Gliwicach, Bytomiu i Mysłowicach. Wśród wniosków jest też modernizacja infrastruktury na stacji Tychy Miasto.

Wkład własny – 200 mln

Łączny koszt projektów zgłoszonych przez GZM sięga 1,7 mld zł, a szacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia, przekracza 200 mln zł.

Jak zapewnia Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM odpowiedzialny za transport, Metropolia będzie w stanie opłacić 15-procentowy wkład własny. Dokumenty planistyczne, które byłyby wymagane po zakwalifikowaniu do drugiego etapu naboru, będą już opracowane w ramach studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej.

– Każdy ze zgłoszonych projektów został szczegółowo przeanalizowany i omówiony z gminami, miastami GZM, a także z PKP PLK. Wybraliśmy inwestycje, które wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej i mają realne szanse na dofinansowanie – wyjaśnia Lucjan Dec, dyrektor Departamentu komunikacji i transportu Urzędu Metropolitalnego.

Długa droga

Wnioski samorządów zostaną teraz ocenione przez PKP PLK, jedynego wykonawcę kontraktów na Kolej+. Najpóźniej w grudniu okaże się, które z nich zakwalifikowały się do drugiego etapu. Wnioskodawcy będą mieli wówczas 12 miesięcy na przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. Następnie projekty zostaną ponownie ocenione. Efektem będzie lista rankingowa i ewentualna kwalifikacja do programu Kolej+.

Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego wartość programu sięgnie 6,5 mld zł. Z planu wynika, że większe kwoty na realizację Kolei+ mają być przekazywane od roku 2024.

Źródło: regiony.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA