fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

regiony.rp.pl

Pieniądze potrzebne nie tylko na drogi

Fot. Pixabay
Samorządy chcą pieniędzy nie tylko na nowe drogi, ale i obwodnice. To sposób na poprawę bezpieczeństwa w miastach. Im mniej aut w centrum, tym ma być bardziej bezkolizyjnie.

W wykazie prac legislacyjnych rządu pokazał się właśnie projekt zmian w ustawie o Funduszu Dróg Samorządowych. Chodzi o wyjście naprzeciw oczekiwaniom samorządów.

Kwestie definicji

W czym rzecz? Mowa jest o wprowadzeniu definicji „obwodnicy” oraz „zadania obwodnicowego” jako nowego, które może być dofinansowane w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Ale to nie wszystko. Do katalogu zadań miejskich dodane ma zostać włączenie zadań obejmujących wyłącznie poprawę bezpieczeństwa pieszych w terenie przejść dla pieszych – chodzi o bezpieczne tzw. zebry.

Samorządy chcą też dostawać pieniądze na obwodnice – w ramach Funduszu na nowe zadania chodzi o kwotę 3 mld zł, która zostanie w 2020 r. przekazana z budżetu państwa. Zmieni się nazwa Funduszu na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, co oznaczać będzie w szczególności nadanie nowego tytułu ustawie, która reguluje jego funkcjonowanie.

Dynamicznie rozwijający się transport drogowy powoduje ciągłe zwiększanie się natężenia ruchu drogowego w Polsce. Oznacza to m.in. utrudnienia dla mieszkańców miejscowości, przez które przebiegają drogi o charakterze tranzytowym. Wynika to z zagęszczenia ruchu, zwiększonego ruchu pojazdów ciężkich, zwiększonego hałasu itp.

Zachodzi potrzeba wyprowadzenia ruchu o charakterze tranzytowym z centrum miejscowości i tym samym usprawnienie systemu komunikacyjnego w tych miejscowościach. W tym celu konieczna jest budowa obwodnic, m.in. w ciągu dróg wojewódzkich, na których odbywa się ruch tranzytowy.

Konieczne jest również w tym zakresie udzielenie przez rząd wsparcia w budowie obwodnic na drogach wojewódzkich, które to zadanie jest zadaniem własnym samorządu województwa.

Zadania miejskie

Wsparcie to ma być udzielane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Projekt przewiduje, że kolejnym rodzajem zadań, których realizacja będzie dofinansowywana ze środków Funduszu, będą tzw. zadania miejskie, czyli budowa, przebudowa lub remont dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.

Dziś inwestycje te nie są objęte wsparciem finansowym Funduszu. Zmiana wynika z jednej strony z postulatów samorządów wskazujących na konieczność dofinansowania zadań inwestycyjnych realizowanych w największych ośrodkach miejskich, a z drugiej – jest skutkiem pogorszenia sytuacji ekonomicznej samorządów spowodowanego przez pandemię wirusa SARS-CoV-2, ograniczającej zdolność zarządców dróg samorządowych do poprawy sieci drogowej w wymaganym zakresie.

Ze względu na potrzebę poprawy bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię proponuje się umożliwienie dofinansowania z Funduszu w ramach zadań powiatowych i gminnych podkategorii zadań polegających wyłącznie na poprawie bezpieczeństwa pieszych w obrębie przejść dla pieszych.

Ze względu na to, że są to niewielkie zadania inwestycyjne, samorządy nie miały możliwości uzyskania ich dofinansowania na zasadach ogólnych – w ramach naborów oceniane są bowiem wyżej bardziej skomplikowane zadania inwestycyjne.

Dlatego też proponuje się możliwość przeprowadzania odrębnych naborów na dofinansowanie inwestycji na przejściach dla pieszych.

Konsekwencją tych zmian jest zmiana nazwy Funduszu na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Projekt zakłada również zasilenie Funduszu w 2020 r. dodatkowymi środkami z budżetu państwa (3 mld zł).

Źródło: regiony.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA