fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

regiony.rp.pl

Pracowite lato drogowców

Wakacyjne miesiące samorządy wykorzystują na przebudowę ważnych dróg czy trakcji tramwajowych.

Ruch samochodowy w lipcu i sierpniu jest w miastach mniejszy, więc łatwiej zorganizować objazdy.
Lato to nie czas wypoczynku drogowców, a pełnia sezonu. Prace prowadzone są w wielu polskich miastach.

Po jednej nitce mostu

W nocy z niedzieli na poniedziałek wprowadzono zmiany w organizacji ruchu na Moście Nowohuckim w Krakowie, po stronie północnej w kierunku Płaszowa.

Ruch został przerzucony na jezdnię południową, po jednym pasie w każdym kierunku. Pasy ruchu zostały wyłączone na długości ok. 320 metrów, a piesi mogą chodzić tylko stroną południową. Prace będą prowadzone ok. dwa miesięce.

Od maja trwa bowiem remont tego mostu. Do tej pory obiekt został wyremontowany po stronie południowej (kierunek Czyżyny).

Na przeprawie wykonano zabezpieczenie antykorozyjne stalowej płyty pomostu, zbrojenie płyty pomostu, zamontowano nową dylatację oraz ułożoną nową nawierzchnię bitumiczną (warstwa wiążąca).

To nie jedyny duży remont w Krakowie. W poniedziałek rozpoczęły się prace na węźle „Poczta Główna” od strony Starowiślnej. W związku z pracami pojawią się zmiany w organizacji ruchu.

Jak informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa w tym miejscu wymienione zostaną zwrotnice, krzyżownice i szyny łukowe w kierunku św. Gertrudy oraz dodatkowo szyny łukowe na wyłączonym z ruchu odcinku trasy tramwajowej w rejonie przystanku Starowiślna. Mieszkańców czekają kolejne objazdy.

Najbardziej ucierpią pasażerowie linii 8.

Prace zaplanowano do końca sierpnia. W tym czasie obowiązywać będą zmiany w organizacji ruchu, a najważniejszą będzie brak lewoskrętu w relacji Westerplatte – Starowiślna. Pojawi się również objazd dla rowerzystów do ul. Wielopole

– Realizujemy program remontów wszystkich węzłów torowych w ramach pierwszej obwodnicy. Wiele z tych prac zostało zrealizowanych, cześć się kończy, przed nami powrót do dwóch węzłów. Staramy się robić tak, by nie „wypinać” całego węzła na kilka tygodni, tylko pozostawić niektóre relacje, dlatego musimy do części z nich powrócić – tłumaczy Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Komunikacja w objazdach

Wrocławskie MPK z remontami pięciu torowisk ruszyło już pod koniec czerwca, a to oznaczało duże zmiany zarówno dla pasażerów komunikacji miejskiej, jak i dla kierowców.

– Żaden tramwaj nie jedzie po swojej stałej trasie, a z 72 linii autobusowych 50 w jakimś stopniu jeździ objazdami – to najlepiej pokazuje, jak mocno weszliśmy w miasto i jak wiele miejsc wymaga naszej pilnej interwencji  – wyjaśnia inżynier Kamil Kosarewicz, zastępca dyrektora ds. inwestycji w MPK.

Wakacyjne remonty objęły przede wszystkim dwa strategiczne place Wrocławia: Rondo Reagana oraz plac Dominikański. – O ile remont węzłowego punktu placu Grunwaldzkiego wpłynie w sposób nieznaczny na jazdę kierowców indywidualnych, to prace torowe na placu Dominikańskim już ten przejazd skomplikują – przyznawało wrocławskie MPK.

Na szczęście ten drugi remont zakończył się już w lipcu, ale prace na pl. Grunwaldzkim, które polegały na wymianie rozjazdów i nawierzchni na peronach przystankowych – kilka dni temu.

We Wrocławiu nadal wyłączony jest ruch tramwajowy oraz zamknięcie wlotu ul. Zawalnej do ul. Żmigrodzkiej. Zamknięcie torowiska w ciągu ul. Żmigrodzkiej od ul. Zawalnej do ul. Bałtyckiej bez ingerencji w skrzyżowania.

Zmiana organizacji ruchu obowiązuje do 29 sierpnia. W sumie na letnie remonty wrocławskie MPK wyda 47 mln zł.

Wielki remont w Poznaniu

Do dużego remontu szykuje się Poznań. W poniedziałek, 17 sierpnia, rozpoczną się zasadnicze prace związane z przebudową ronda Rataje.

Od tego dnia tramwaje nie będą kursowały na odcinku wzdłuż ul. Jana Pawła II pomiędzy ul. Kórnicką a rondem, a dzień wcześniej, w nocy z 15 na 16 sierpnia, zmieni się organizacja ruchu dla samochodów w tym rejonie.

Rondo Rataje jest jednym z najbardziej kluczowych węzłów komunikacyjnych Poznania. Każdego dnia przez rondo przejeżdża ponad 1100 tramwajów, 1000 autobusów i blisko 100 tys. samochodów.
Tam krzyżują się drogi prowadzące do centrum, z tymi, które wyprowadzają ruch w kierunku Kórnika, Głuszyny, Krzesin oraz na autostradę.

Rondo Rataje jest newralgicznym elementem systemu komunikacyjnego miasta, który wymaga znaczącej modernizacji, dlatego to miejsce musi zostać przebudowane tak, by zapewnić płynny i bezpieczny ruch o dużym natężeniu, zarówno dla komunikacji miejskiej, jak i pojazdów indywidualnych.

– W związku z tym remontem projekt tymczasowej organizacji ruchu został już przez nas zaopiniowany, a po rozpoczęciu prac przez pierwsze dni policjanci z drogówki będą sprawdzać jak wygląda płynność na objazdach i w razie konieczności funkcjonariusze będą ręcznie kierować ruchem – zapowiada insp. Andrzej Borowiak, rzecznik wielkopolskiej policji.

W ramach prac na rondzie, wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (na odcinku od ul. Serafitek do ronda Rataje), na ulicy Jana Pawła II (na odcinku od ul. Kórnickiej do ronda) oraz na ulicy Ludwika Zamenhofa (na odcinku od ul. Piłsudskiego do ronda), powstanie wydzielone, ciche torowisko tramwajowo-autobusowe.

Zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, powstaną też dodatkowe pasy ruchu, a istniejące przystanki zostaną wydłużone.

Nowe perony będą obsługiwały zarówno tramwaje, jak i autobusy. Wykonawca przebuduje i rozbuduje oświetlenie drogowe, monitoring wizyjny, kanalizację teletechniczną i sygnalizację świetlną. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura. Przebudowa ronda ma kosztować blisko 140 mln zł, z czego większość to dotacje unijne.

Roboty w ul. Jana Pawła II mają zakończyć się w I kwartale przyszłego roku, a całość wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowana jest na marzec 2022 roku.

Źródło: regiony.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA