- Spółka otrzymała od banku kredyt, którego wartość w dniu jego wpłaty została pomniejszona o prowizję i pobrane z góry odsetki. Jak ująć te kwoty w księgach? – pyta czytelnik.
Działalność gospodarcza jest nierozłącznie związana z zaciąganiem kredytów. Potrzebne są one na każdym etapie funkcjonowania przedsiębiorstwa, np. gdy pojawiają się problemy z płynnością finansową. Jednym z pomocnych narzędzi dla przedsiębiorców jest kredyt obrotowy, który służy finansowaniu wydatków związanych z bieżącą działalnością jednostki. Możemy się o niego starać, gdy potrzebujemy pieniędzy na zakup niezbędnych towarów, zapasów, środków do produkcji lub gdy musimy opłacić faktury. Kredyt obrotowy jest więc bardzo przydatnym narzędziem wykorzystywanym w przedsiębiorstwach wszelkiego rodzaju.
Firma ma większe możliwości
Kredyt obrotowy przypomina pożyczkę gotówkową zaciąganą przez klientów sektora indywidualnego. Jednak w przypadku przedsiębiorstwa kwota zaciągniętego zobowiązania może być znacznie wyższa. Kredyt obrotowy przeznaczony jest na finansowanie działalności bieżącej przedsiębiorstwa, tj. zakup towarów i materiałów, produkcję, sprzedaż lub spłatę innych zobowiązań. Zasady udzielania takiego kredytu często są prostsze niż w przypadku długoterminowych kredytów inwestycyjnych. Oczywiście maksymalna kwota kredytu jest ustalana indywidualnie, w zależności od zdolności kredytowej firmy oraz zabezpieczeń, jakimi dysponuje.
Planując zaciągnięcie kredytu obrotowego, przedsiębiorstwo musi – oprócz oprocentowania – wziąć pod uwagę wysokość prowizji za udzielenie kredytu oraz sposób jej zapłaty. Z reguły może ona wynosić kilka procent wartości całego zobowiązania, a jednostka może spotkać się z wariantem, gdzie bank będzie wymagał jej uiszczenia przed uruchomieniem kredytu bądź pomniejszy ona kwotę wypłaconego zobowiązania.
Prowizje i opłaty bankowe są pobierane w granicach określonych bankowymi taryfami prowizji i opłat. W indywidualnych przypadkach bank może doliczyć rzeczywiste, dodatkowo ponoszone koszty zleconej mu czynności. Prowizje i opłaty bankowe są pobierane przez bank przy indywidualnej operacji lub okresowo, mogą obciążać rachunek przedsiębiorstwa lub być opłacane w gotówce. W praktyce opłaty bankowe stanowią zwrot bezpośrednich kosztów banku (za druki, wydanie kart itp.). Natomiast prowizje banki pobierają za określone usługi (za udzielenie kredytu, prowadzenie rachunku, skupu czeków itp.). Niezależnie od prowizji, banki mogą obciążać przedsiębiorstwa opłatami pocztowymi i telekomunikacyjnymi, a także prowizjami i opłatami banków pośredniczących przy wykonywaniu zleconych im operacji.