Proces dochodzenia do finalnego sprawozdania różni się w zależności od spółki. Firmy z rozbudowaną strukturą posiadają działy księgowe, kontrolingu, procedury i systemy, które w dużym stopniu ograniczają liczbę wygenerowanych błędów. Jednak poza błędami systemowymi, istnieje cała gama związanych z ludzkim przeoczeniem, opóźnieniem czy brakiem czasu, których konsekwencje mogą być różne w zależności od skali i wagi zjawiska.
Bardzo ważne są procedury księgowe obowiązujące w formie ustawy lub standardu, które opisują ten problem oraz pozwalają na jego rozwiązanie. Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) oraz Krajowy Standard rachunkowości nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja" (dalej: standard, KSR nr 7) przedstawiają jasne instrukcje, jak należy postępować w przypadku wykrycia błędu w sprawozdaniu finansowym.