Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany w systemie KSeF

KSeF to system finansowo-księgowy, który ma umożliwić przedsiębiorcom przesyłanie e-faktur. Jako obowiązkowy miał zacząć funkcjonować od 1 stycznia 2024 r., Ministerstwo Finansów przekłada jednak ten termin.

Publikacja: 03.02.2023 20:46

Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany w systemie KSeF

Foto: Adobe Stock

Od 2022 roku Krajowy System e-Faktur funkcjonuje jako dobrowolna możliwość, do jego obowiązkowego wprowadzenia zostało jeszcze trochę czasu, natomiast już teraz firmy borykają się z trudnościami z nim związanymi. 

– I okazuje się, że jest z tym mnóstwo problemów. Począwszy od kłopotów przy logowaniu się do systemu, a skończywszy na wprowadzaniu paczek, w których jest po kilkadziesiąt, a nawet kilkaset faktur – mówiła w rozmowie z "Rz" Monika Michałowska ze Stowarzyszenia Współpracujących Biur Rachunkowych. Po zgłoszeniu tych problemów i uwag oraz konsultacji samego resortu, Ministerstwo Finansów zapowiedziało liczne zmiany mające uprościć korzystanie z systemu. 

Podstawową zmianą jest termin wprowadzenia go jako obowiązkowego rozwiązania - pierwotnie projekt ustawy zakładał 1 stycznia 2024 r., po zmianie ma to być 1 lipca 2024 roku. 

Czytaj więcej

10 problemów przedsiębiorców z e-fakturami

Kolejne to m.in.:

- wydłużenie terminu na wdrożenie KSeF przez podatników zwolnionych podmiotowo z VAT – KSeF będzie dla nich obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.,

- wyłączenie faktur konsumenckich z systemu,

- termin dla faktur z kas fiskalnych oraz uproszczonych faktur, to 31 grudnia 2024 r.,

- przewidzenie trybu offline do wystawienia faktury w przypadku awarii KSeF i dostarczenie jej dzień po wystawieniu, 

- złagodzenie sankcji oraz stosowanie ich od 1 stycznia 2025 roku. 

Jak podkreśla ministerstwo KSeF to krok w przyszłość dla przedsiębiorców, ma on zoptymalizować proces fakturowy i obiegu dokumentów. Podatnicy mają też skorzystać na szybszym zwrocie VAT - termin skróci się bowiem do 40 dni.

Od 2022 roku Krajowy System e-Faktur funkcjonuje jako dobrowolna możliwość, do jego obowiązkowego wprowadzenia zostało jeszcze trochę czasu, natomiast już teraz firmy borykają się z trudnościami z nim związanymi. 

– I okazuje się, że jest z tym mnóstwo problemów. Począwszy od kłopotów przy logowaniu się do systemu, a skończywszy na wprowadzaniu paczek, w których jest po kilkadziesiąt, a nawet kilkaset faktur – mówiła w rozmowie z "Rz" Monika Michałowska ze Stowarzyszenia Współpracujących Biur Rachunkowych. Po zgłoszeniu tych problemów i uwag oraz konsultacji samego resortu, Ministerstwo Finansów zapowiedziało liczne zmiany mające uprościć korzystanie z systemu. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara