Leasing: jak ująć w księgach przyjęcie uproszczenia

Mała jednostka, która do tej pory wykazywała przedmiot umowy leasingu jako składnik aktywów w swoich księgach, ma prawo zastosować do niego zasady przewidziane w przepisach o podatkach dochodowych.

Publikacja: 01.03.2017 05:30

Leasing: jak ująć w księgach przyjęcie uproszczenia

Foto: Fotolia.com

Nasza spółka, jako jednostka mała, spełnia warunki do zastosowania uproszczeń dla umów leasingu i chcielibyśmy z nich skorzystać. Czy trwające umowy leasingu powinniśmy ujmować w księgach jako leasing finansowy na dotychczasowych zasadach do ich zakończenia, czy możemy z dniem 1 stycznia 2017 r. wyksięgować trwające umowy leasingu? W jaki sposób powinniśmy to ująć w księgach? – pyta czytelniczka.

Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) w art. 3 ust. 6 zezwala tzw. małym jednostkom stosować zasady kwalifikacji umów leasingowych określone w przepisach podatkowych. Dla przypomnienia, jednostki małe to takie, które w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

1) 17 mln zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

2) 34 mln zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i  produktów za rok obrotowy,

3) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Uwaga! Do jednostek małych nie zalicza się m.in. banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych, funduszy emerytalnych, emitentów papierów wartościowych, kas oszczędnościowo-kredytowych, krajowych instytucji płatniczych i instytucji pieniądza elektronicznego - bez względu na wielkość sumy bilansowej, przychodów netto i zatrudnienia.

Najpierw decyzja

Decyzję o tym, czy jednostka będzie korzystać z uproszczeń dla kwalifikacji umów leasingu, podejmuje organ zatwierdzający jednostki (art. 3 ust. 1c uor). Przy podejmowaniu decyzji należy uwzględnić art. 4 ust. 4 uor, czyli ocenić wpływ uproszczenia na dane prezentowane w sprawozdaniu finansowym. Jednostka może bowiem zastosować uproszczenia dopuszczone przepisami o rachunkowości, także te dotyczące kwalifikacji umów leasingu według przepisów podatkowych, pod warunkiem, że nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

Rozwiązanie bilansowe...

Według uor, jeżeli jednostka przyjęła do używania obce środki trwałe na podstawie umowy, zgodnie z którą jedna ze stron (finansujący) oddaje drugiej stronie (korzystającemu) środki trwałe do odpłatnego używania lub również pobierania pożytków na czas oznaczony i umowa spełnia co najmniej jeden z  siedmiu warunków wymienionych w art. 3 ust. 4 uor, to przedmiot umowy zalicza się do aktywów trwałych korzystającego . W praktyce oznacza to, że jednostka (korzystający) przyjmuje przedmiot leasingu do ewidencji środków trwałych i w swoich księgach ujmuje odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej. Jednocześnie, wartość umowy w wysokości części kapitałowej wykazuje jako zobowiązania finansowe (w podziale na długo- i krótkoterminowe zobowiązania finansowe).

... i według CIT

Zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawach o PIT i o CIT, umowy leasingu traktowane są jako usługi. Kosztem podatkowym są opłaty leasingowe, w części kapitałowej i odsetkowej, przypadające na dany okres. Przedmiot leasingu ujmuje się w ewidencji pozabilansowej i nie dokonuje się od niego odpisów amortyzacyjnych.

Jeżeli mała jednostka, która do 31 grudnia 2016 r. stosowała bilansową klasyfikację leasingu, podjęła decyzję o zastosowaniu uproszczeń w tym zakresie i od nowego roku przyjmuje klasyfikację podatkową to:

- wszystkie nowe umowy leasingu (zawarte po 1 stycznia 2017 r.) kwalifikuje według zasad podatkowych;

- dla trwających umów leasingu, zawartych w poprzednich okresach, może zastosować jedno z dwóch rozwiązań:

a) do momentu ich wygaśnięcia w dalszym ciągu ujmować je bilansowo (czyli dokładnie tak samo jak dotychczas),

b) z dniem rozpoczęcia stosowania uproszczenia przekwalifikować je zgodnie z zasadami podatkowymi.

Przykład

Na 1 stycznia 2017 r. spółka posiadała jedną umowę leasingową, którą zakwalifikowała zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości jako leasing finansowy. Umowa została zawarta na początku roku 2015 na okres trzech lat. Spółka postanowiła od 1 stycznia 2017 r. przekwalifikować tę umowę i ujmować ją według zasad podatkowych.

Założenia:

- przedmiot leasingu (wartość początkowa): 200 000 zł,

- opłata wstępna: 20 000 zł,

- roczna opłata podstawowa: 60 000 zł,

- opłata końcowa: 30 000 zł,

- przyjęto amortyzację liniową na okres 5 lat (stawka 20 proc.).

Dla uproszczenia pominięto VAT.

Stosując wewnętrzną stopę zwrotu IRR, która w przykładzie wynosi 7,551 proc., spółka podzieliła opłatę podstawową na część odsetkową i kapitałową. Dla przejrzystości zastosowano uproszczenia i zaokrąglenia:

Zapisy na kontach od początku trwania umowy:

1. Przyjęcie do ewidencji środków trwałych przedmiotu leasingu

Wn „Środki trwałe" 200 000 zł

Ma „Zobowiązania z tyt. leasingu finansowego" 200 000 zł

2. Zaksięgowanie opłaty wstępnej

Wn „Zobowiązania z tyt. leasingu finansowego" 20 000 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami" 20 000 zł

3. Zapłata opłaty wstępnej:

Wn „Rozrachunki z dostawcami" 20 000 zł

Ma „Rachunek bankowy" 20 000 zł

4. Zaksięgowanie opłaty podstawowej (za dwa lata)

Wn „Rozliczenie zakupu" 120 000 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami" 120 000 zł

5. Zapłata opłaty podstawowej (za dwa lata)

Wn „Rozrachunki z dostawcami" 120 000 zł

Ma „Rachunek bankowy" 120 000 zł

6. Rozliczenie opłaty podstawowej

a) część kapitałowa

Wn „Zobowiązania z tyt. leasingu finansowego" 97 400 zł

Ma „Rozliczenie zakupu" 97 400 zł

b) część odsetkowa

Wn „Koszty finansowe" 22 600 zł

Ma „Rozliczenie zakupu" 22 600 zł

7. Naliczenie amortyzacji za okres dwóch lat (200 000 x 20 proc. x 2 = 80 000 zł)

Wn „Amortyzacja" 80 000 zł

Ma „Umorzenie" 80 000 zł

8. Przekwalifikowanie umowy i ujęcie jej według przepisów podatkowych:

a) przeksięgowanie naliczonego umorzenia

Wn „Umorzenie" 80 000 zł

Ma „Środki trwałe" 80 000 zł

b) przeksięgowanie wartości netto przedmiotu leasingu

Wn „Zobowiązania z tyt. leasingu finansowego" 120 000 zł

Ma „Środki trwałe" 120 000 zł

c) wyksięgowanie salda konta „Zobowiązania finansowe z tytułu leasingu"

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego" 37 400 zł

Ma „Zobowiązania z tyt. leasingu finansowego" 37 400 zł

Uwaga! Przekwalifikowanie już trwających umów wymaga od spółki dostosowanie danych porównawczych w sprawozdaniu finansowym. Jest to konieczne, ponieważ nastąpiła zmiana przyjętej polityki (zasad) rachunkowości. W tym przypadku będzie miało zastosowanie podejście retrospektywne, to znaczy dane porównawcze zostaną poprawione w taki sposób, jakby spółka stosowała uproszczenie w kwalifikacji umów leasingu od początku.

Autorka jest biegłym rewidentem w Grupie UHY ECA

Nasza spółka, jako jednostka mała, spełnia warunki do zastosowania uproszczeń dla umów leasingu i chcielibyśmy z nich skorzystać. Czy trwające umowy leasingu powinniśmy ujmować w księgach jako leasing finansowy na dotychczasowych zasadach do ich zakończenia, czy możemy z dniem 1 stycznia 2017 r. wyksięgować trwające umowy leasingu? W jaki sposób powinniśmy to ująć w księgach? – pyta czytelniczka.

Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) w art. 3 ust. 6 zezwala tzw. małym jednostkom stosować zasady kwalifikacji umów leasingowych określone w przepisach podatkowych. Dla przypomnienia, jednostki małe to takie, które w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów