Skarbówka zakwestionuje polisy dla księgowych i kadrowców

Firma nie rozliczy w podatkowych kosztach składek na ubezpieczenie OC pracowników.

Aktualizacja: 08.12.2021 11:12 Publikacja: 08.12.2021 07:38

Skarbówka zakwestionuje polisy dla księgowych i kadrowców

Foto: Adobe Stock

Księgowi od dawna twierdzą, że wykonują zawód podwyższonego ryzyka. A wchodzący od Nowego Roku Polski Ład jeszcze to ryzyko zwiększy. Przynosi bowiem rewolucję w firmowych i pracowniczych rozliczeniach. Dla pracodawców, którzy chcą ubezpieczyć księgowych od odpowiedzialności za błędy, mamy jednak złą wiadomość: fiskus nie zgadza się na rozliczenie polisy w podatkowych kosztach. Takie są wnioski z najnowszej interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpiła o nią spółka z o.o. zajmująca się produkcją papieru i tektury. Wykupiła polisę dla osób pracujących w dziale księgowości oraz obsługujących wynagrodzenia. Jest to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe wskutek ich błędów.

Czytaj więcej

Fiskus mocno dociska firmy, więc są już polisy na podatki

Polisa gwarantuje m.in. zwrot wydatków na grzywny, mandaty i kary za naruszenie przepisów prawa podatkowego, prawa pracy lub ubezpieczeniowych, wynagrodzenie prawników, ekspertyzy, opłaty sądowe i egzekucyjne czy wydatki związane z obroną dobrego imienia. Wymienione koszty ponosi dana osoba, np. księgowy czy dyrektor finansowy. Natomiast po przedstawieniu rachunków ubezpieczyciel ma je zrefundować.

Umowa została zawarta na rok. Składka jest płatna jednorazowo, za cały okres ubezpieczenia. Później umowa ma być przedłużana.

Czy składkę można rozliczyć w podatkowych kosztach? Spółka twierdzi, że tak. Argumentuje, że polisa zabezpiecza ją przed stratami, jakie może ponieść w związku z błędami księgowych bądź kadrowców. Podpisanie umowy ubezpieczeniowej jest zatem racjonalnym działaniem i ma gospodarcze uzasadnienie.

Spółka podkreśla, że wprawdzie błędy popełniają konkretne osoby, ale co do zasady to ona odpowiada za podatkowe i ZUS-owskie rozliczenia. Jest przecież podatnikiem, pełni też obowiązki płatnika (rozliczając wynagrodzenia pracowników).

Co na to fiskus? Powołał się na art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT, zgodnie z którym możliwość rozliczenia składek opłacanych przez pracodawcę za pracowników w podatkowych kosztach firmy uzależniona jest od jednoczesnego spełnienia kilku warunków.

Pierwszy wskazuje grupy umów ubezpieczenia. Między innymi na życie czy od wypadku przy pracy i choroby zawodowej. Nie ma tam jednak ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Zapłacone przez spółkę składki nie mogą więc być podatkowym kosztem – uznała skarbówka.

Numer interpretacji: 0111-KDIB2-1.4010.435.2021.1.AP

Księgowi od dawna twierdzą, że wykonują zawód podwyższonego ryzyka. A wchodzący od Nowego Roku Polski Ład jeszcze to ryzyko zwiększy. Przynosi bowiem rewolucję w firmowych i pracowniczych rozliczeniach. Dla pracodawców, którzy chcą ubezpieczyć księgowych od odpowiedzialności za błędy, mamy jednak złą wiadomość: fiskus nie zgadza się na rozliczenie polisy w podatkowych kosztach. Takie są wnioski z najnowszej interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpiła o nią spółka z o.o. zajmująca się produkcją papieru i tektury. Wykupiła polisę dla osób pracujących w dziale księgowości oraz obsługujących wynagrodzenia. Jest to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe wskutek ich błędów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a