Jednym z praktycznych problemów, przed jakim stają cudzoziemcy przeprowadzający się do Polski, jest uzyskanie numeru PESEL.
Posiadanie tego numeru nie jest warunkiem legalnego pobytu i prawa do wykonywania pracy w Polsce, więc cudzoziemcy mogą u nas przebywać i pracować także bez nadanego PESEL. Również z perspektywy polskiego pracodawcy rozważającego zatrudnienie cudzoziemca, do zawarcia umowy z obcokrajowcem nie jest konieczne uprzednie podanie przez niego tego numeru.
Niemniej, w dłuższej perspektywie uzyskanie przez cudzoziemca numeru PESEL jest konieczne. Z perspektywy pracodawcy jest on niezbędny do prawidłowego sporządzania dokumentacji dotyczącej podatku PIT i składek ZUS od wynagrodzenia cudzoziemca.
Z perspektywy samego cudzoziemca posiadanie numeru PESEL jest również znacznym ułatwieniem w bieżących sprawach życia codziennego. Jego brak często wiąże się z trudnościami w korzystaniu z usług takich jak założenie rachunku bankowego czy zawarcie umowy na telefon. Choć przepisy nie uzależniają możliwości zawierania umów z dostawcami takich usług od posiadania numeru PESEL, to taki wymóg często jest stosowany.
Jak zatem cudzoziemiec w Polsce może uzyskać numer PESEL i jakie musi spełnić warunki?