Taką możliwość wprowadziła ustawa z 12 czerwca 2018 r. o zasadach pozyskiwania informacji o niekaralności osób ubiegających się o zatrudnienie i osób zatrudnionych w podmiotach sektora finansowego (DzU poz. 1130).
Na co pozwala kodeks
Na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów kodeksu pracy, pracodawca może żądać informacji o niekaralności od osób ubiegających się o zatrudnienie tylko wówczas, gdy wymóg niekaralności wynika z odrębnych przepisów. Zgodnie z orzecznictwem sądów, jeśli nie ma wyraźnej podstawy prawnej, pracodawca nie ma prawa wymagać zaświadczenia o niekaralności. Część przedsiębiorców rezygnuje więc z takiej weryfikacji albo przeprowadza ją ryzykując ewentualne roszczenia ze strony pracowników lub kandydatów do pracy.
Potrzeby branży
Szczególny charakter sektora finansowego powoduje, że zatrudniane osoby powinny wykazywać się nieposzlakowaną opinią. W związku z brakiem przepisów regulujących kwestie niekaralności w podmiotach tego sektora, do tej pory nie było możliwości pozyskiwania i przetwarzania informacji o karalności zatrudnianych osób. Zdaniem projektodawców ustawy: „proponowana zmiana przyczyni się do poprawy wizerunku i wiarygodności takich przedsiębiorstw, zwiększenia atrakcyjności Polski jako miejsca lokowania centrów usług wspólnych, a w konsekwencji może przyczynić się do wzrostu zatrudnienia".
Zgodnie z uzasadnieniem ustawy legalizującej „criminal check" jej celem jest: „stworzenie podstaw umożliwiających ochronę własności podmiotów sektora finansowego oraz ich klientów przez zapobieżenie nadużyciom i w konsekwencji zwiększenie bezpieczeństwa obrotu". Dane o karalności pracodawcy mogą zbierać i przetwarzać wyłącznie w celu umożliwienia podmiotowi sektora finansowego prowadzenia polityki zatrudnienia pozwalającej na zmniejszenie ryzyk związanych z:
- utratą mienia,