Prospekty emisyjne po nowemu

Nowy typ prospektu ma na celu ułatwienie mniejszym emitentom, wskazanym w rozporządzeniu unijnym, pozyskanie funduszy na rynkach kapitałowych.

Publikacja: 06.07.2018 06:20

Prospekty emisyjne po nowemu

Foto: Adobe Stock

Publiczne oferowanie papierów wartościowych na każdym rozwiniętym rynku kapitałowym łączy się z obowiązkiem sporządzenia dokumentu informacyjnego, najczęściej prospektu emisyjnego, którego celem jest przekazanie inwestorom możliwe szerokiego spektrum informacji o emitencie.

Nie inaczej jest w Unii Europejskiej. 20 lipca 2017 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie prospektów emisyjnych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być? publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz.U. UE L 178 z 30.06.2017 r., s. 13)) które, w praktyce od 21 lipca 2019 r., zastąpi obecnie obowiązujące regulacje.

„Małe" oferty „małych"

Celem nowej regulacji jest umożliwienie małym i średnim przedsiębiorcom łatwiejszego dostępu do kapitału. Taki cel zdeterminował zakres nowych regulacji. Wśród najważniejszych należy wskazać wyższe progi ofert, jakie nie będą wymagały sporządzenia prospektu emisyjnego oraz nowe typy prospektów. Nowe regulacje przewidują większość zwolnień od obowiązku sporządzenia i publikacji prospektu, jakie zostały określone w obecnym stanie prawnym. Prawodawca europejski zdecydował się jednak dokonać zmiany progu pozwalającego na przeprowadzenie oferty publicznej bez prospektu dla ofert o niskiej wielkości podnosząc obecny próg 100.000 euro do kwoty 1.000.000 euro. Wartość tę oblicza się? za okres 12 miesięcy. Takie działania mają, według prawodawcy europejskiego, zachęcić emitentów do pozyskiwania środków na rynku kapitałowym. Jednocześnie przyznano państwom członkowskim możliwość wyłączenia z obowiązku publikacji prospektu ofert publicznych papierów wartościowych, których łączna wartość jest niższa niż 8 000 000 euro w okresie 12 miesięcy. W tym ostatnim przypadku interesujące będzie stanowisko polskiego prawodawcy szczególnie biorąc pod uwagę wielkość polskiego rynku kapitałowego, gdzie duża część ofert publicznych, zarówno akcji jak i obligacji, nie przekracza tego progu.

Drugą z nowości wartych omówienia jest wprowadzenie tzw. prospektu UE na rzecz rozwoju. Nowy typ prospektu ma na celu ułatwienie mniejszym emitentom, wskazanym w rozporządzeniu, pozyskania funduszy na rynkach. Z grona tych podmiotów wyłączono jednak tych spośród nich, których papiery wartościowe były dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w dniu 5 kwietnia 2017 r.

Czynniki ryzyka

Zmiany mają dotknąć także czynniki ryzyka zamieszczane w prospekcie. Nie jest odkrywcze stwierdzenie, że obecnie emitenci często wskazują ryzyka niejako „na wszelki wypadek" zamieszczając w prospektach również ryzyka ogólne, właściwe dla sektora w którym działają, ale nie zawsze właściwe dla danego emitenta. Nowe rozporządzenie nakazuje emitentom zawarcie w prospekcie jedynie tych czynników ryzyka, które są właściwe dla danego emitenta lub dla danych papierów wartościowych i które mają istotne znaczenie dla podjęcia przemyślanej decyzji inwestycyjnej.

Dodatkowo, emitenci będą musieli ocenić istotności czynników ryzyka w oparciu o prawdopodobieństwo ich wystąpienia oraz przewidywaną skalę ich negatywnego wpływu. Ponadto czynniki ryzyka będą musiały być pogrupowane we właściwych kategoriach a w pierwszej kolejności będą musiały zostać wymieniane najistotniejsze czynniki ryzyka. Na marginesie należy jednak zaznaczyć, że w przypadku dużej części prospektu jest to stosowane, dlatego nie powinno to stanowić większego wyzwania.

Podsumowanie prospektu

Istotnej zmianie uległy także obowiązki emitentów związane z podsumowaniem prospektów. Zgodnie z nowymi regulacjami nałożono obowiązek sporządzenia podsumowania w formie krótkiego dokumentu napisanego w sposób zwięzły, o maksymalnej długości 7 stron w formacie A4 po wydrukowaniu. Podobnie jak obecnie, podsumowanie nie będzie mogło zawierać odniesień do innych części prospektu ani informacji włączanych przez odniesienie. Dodatkowo w podsumowaniu będzie można przedstawić jedynie krótki opis najistotniejszych czynników ryzyka właściwych dla emitenta, przy czym nie będzie dopuszczalne wskazanie więcej niż 15 czynników ryzyka.

Włączenie przez odniesienie

W odróżnieniu od obecnie obowiązujących przepisów lista dokumentów, jakie mogą zostać włączone do prospektu przez odniesienie, została rozszerzona i obejmuje między innymi dokumenty korporacyjne emitenta, raporty zarządu czy też np. oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego. Co ważne przepisy te mają zastosowanie od 20 lipca 2017 r. a dodatkowo ESMA Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych upoważniona jest do opracowania standardów technicznych, które uzupełnią wykaz zawarty w rozporządzeniu prospektowym o kolejne dokumenty.

I jeszcze drobniejsze kwestie

Rozporządzenie zawiera także szereg zmian mających ułatwić emisję papierów wartościowych. Wśród tych wartych wskazania, z uwagi na znaczenie dla praktyki, należy podkreślić skrócenie z 7 do 5 dni roboczych terminu na zatwierdzanie aneksów do prospektu emisyjnego.

Warto zwrócić uwagę na zmiany, które dotyczą włączeń spod regulacji rozporządzenia prospektowego co do przypadków dopuszczenia do obrotu określonych papierów wartościowych. Obowiązujący próg 10 proc. liczby papierów wartościowych dopuszczonych już do obrotu na tym samym rynku regulowanym, który umożliwiał dopuszczenie do obrotu bez obowiązku sporządzenia prospektu, został podwyższony do 20 proc. liczby papierów wartościowych dopuszczonych już do obrotu na tym samym rynku regulowanym. Powyższe przepisy mają zastosowanie od 20 lipca 2017 r.

Dodatkowo nowe regulacje wprowadzają obowiązek zapewnienia, aby wszystkie zatwierdzone prospekty pozostawały publicznie dostępne w formacie elektronicznym przez co najmniej 10 lat od dnia ich publikacji na stronach internetowych. Papierowe prospekty nie będą już wymagane, chyba że zażyczy sobie ich potencjalny inwestor.

Jako istotne dla praktyki należy wskazać także regulacje dotyczące zastrzeżeń prawnych w materiałach prezentowanych w związku z ofertą. Stosownie do art. 21 ust. 4 rozporządzenia prospektowego ostrzeżenia wskazujące jurysdykcję lub jurysdykcje, w których dokonywana jest dana oferta lub dopuszczenie do obrotu, nie będą mogły być uznawane za zastrzeżenia prawne o ograniczeniu odpowiedzialności.

Zmiany także dotkną wysokości kar finansowych za naruszenie obowiązków prospektowych. W przypadku osób prawnych maksymalna kara to równowartość 5 mln euro lub 3 proc. całkowitych rocznych obrotów, a w przypadku osób fizycznych równowartość 700 tys. euro.

dr Rafał Woźniak, K&L Gates Jamka sp. k.

Jak się wydaje, cel rozporządzenia mógłby zostać zrealizowany poprzez nowelizację dyrektywy 2003/71/WE bądź przyjęcie nowej, ujednolicającej dotychczas obowiązujące regulacje. Ostatnio jednak Komisja Europejska decyduje się na harmonizowanie przepisów, w tym dotyczących rynków kapitałowych we wszystkich państwach członkowskich UE, poprzez uchwalanie aktów w formie rozporządzeń. Trend ten rozpoczęły przepisy dotyczące informacji poufnych, a ostatnio było głośno o rozporządzeniu w sprawie danych osobowych. Dlatego rozporządzenia nie należy traktować jako przepisów, które w sposób rewolucyjny zmieniają podejście prawodawcy europejskiego do prospektów emisyjnych, ale raczej jako ewolucję obecnie obowiązujących regulacji prawnych. Jak pisał Giusepe Tomasi di Lampedusa „jeśli chcemy, by wszystko pozostało tak jak jest, wszystko musi się zmienić". I taka wizja przyświecała chyba politykom w Brukseli uchwalającym nowy akt.

Czytaj też: Crowdfunding dla ludzi z pomysłem, ale bez pieniędzy

Publiczne oferowanie papierów wartościowych na każdym rozwiniętym rynku kapitałowym łączy się z obowiązkiem sporządzenia dokumentu informacyjnego, najczęściej prospektu emisyjnego, którego celem jest przekazanie inwestorom możliwe szerokiego spektrum informacji o emitencie.

Nie inaczej jest w Unii Europejskiej. 20 lipca 2017 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie prospektów emisyjnych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być? publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz.U. UE L 178 z 30.06.2017 r., s. 13)) które, w praktyce od 21 lipca 2019 r., zastąpi obecnie obowiązujące regulacje.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego