W przypadku jednak, gdy według zasad ogólnych podmiot publiczny ponosiłby odpowiedzialność za wynagrodzenie należne podwykonawcom (tj. w przypadku, gdy byłby inwestorem w rozumieniu art. 647 Kodeksu cywilnego), a taka możliwość zostanie wyłączona na mocy postanowień umowy o PPP, za wynagrodzenie należne podwykonawcom na analogicznych zasadach jak inwestor odpowiadać będzie:
- spółka PPP (tj. spółka, o której mowa art. 14 ust. 1 albo 1a ustawy z 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym, tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1834 ze zm., dalej: ustawa o PPP) albo
- partner prywatny – zarówno w sytuacji, gdy bezpośrednio będzie realizował projekt PPP, jak i w sytuacji, gdy realizacja przedsięwzięcia spoczywać będzie na spółce celowej (jednoosobowej spółce partnera prywatnego albo spółce kapitałowej, której jedynymi wspólnikami są partnerzy prywatni – na zasadach wskazanych w art. 7a ust. 1 nowelizacji).
W takiej sytuacji, partner prywatny ma obligatoryjny obowiązek poinformowania o tym fakcie podwykonawców jeszcze przed zawarciem z nimi stosownej umowy o podwykonawstwo. Co istotne, w sytuacji, gdy egzekucja wynagrodzenia należnego podwykonawcom przeciwko spółce celowej (o której mowa w art. 7a ust. 1 nowelizacji) okaże się bezskuteczna, podwykonawca będzie posiadać uprawnienie do prowadzenia egzekucji bezpośrednio z majątku partnera prywatnego. Jednocześnie istotnym pozostaje fakt, że w takim wypadku podwykonawca będzie mógł wnieść powództwo przeciwko partnerowi prywatnemu, zanim egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna.
Wpływ na wysokość opłat od użytkowników
Jak już wskazano w pierwszej części niniejszego cyklu, przepisy nowelizacji nakładają na podmioty publiczne obowiązek sporządzenia oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia w ramach PPP w porównaniu do efektywności jego realizacji w inny sposób (w szczególności - przy wykorzystaniu wyłącznie środków publicznych). Obligatoryjnym elementem takiego dokumentu – będącego de facto analizą przedrealizacyjną przedsięwzięcia – jest wysokość opłat pobieranych od użytkowników oraz warunki ich zmiany (w przypadku, gdy ich udział w strukturze finansowej projektu jest planowane).
Zgodnie ze stanowiskiem ustawodawcy wyrażonym w uzasadnieniu do nowelizacji, każdorazowo niezbędne jest zagwarantowanie w umowie o PPP odpowiedniego wpływu podmiotu publicznego na wysokość pobieranych opłat od użytkowników. Wobec powyższego – zgodnie z przepisami nowelizacji – jeżeli jest planowane pobieranie opłat od użytkowników przedsięwzięcia przez partnera prywatnego, obligatoryjnym elementem umowy o PPP jest określenie maksymalnej wysokości tych opłat oraz warunki ich zmiany. Co więcej, po zawarciu umowy o PPP maksymalna wysokość opłat pobieranych od użytkowników wymagać będzie współpracy obu stron kontraktu z uwagi na fakt, że będzie mogła podlegać modyfikacji wyłącznie w formie aneksu do umowy o PPP (wyjątkiem będzie sytuacja, w której wysokość opłat i warunki ich zmiany będą regulowane w innych przepisach).