Estetyka biura jest bardzo ważna – bez wątpienia siedziba firmy jest jej wizytówką, dlatego konieczne jest, aby była reprezentatywna. Jednak wygląd biura to nie wszystko. Na komfort pracy wpływa bowiem wiele czynników, m.in. dopływ światła dziennego, odpowiednie, dopasowane do potrzeb pracowników meble, a także obecność strefy relaksu. Niezwykle ważną funkcję pełni także niewidzialna, ale dająca poczucie skupienia i komfortu – akustyka. Według raportów przeprowadzanych w biurach na całym świecie to właśnie hałas przeszkadza w pracy najbardziej.
Hałas głównym problemem w biurach
Podążając za wynikami badania zrealizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego niechciane dźwięki przeszkadzają aż 44 proc. pracowników biur typu open space i skutecznie odwracają uwagę od wykonywanego zadania. Źródłem hałasu, który rozprasza w największym stopniu, są rozmowy telefoniczne i dyskusje współpracowników. W dalszej kolejności respondenci wymieniali hałas z zewnątrz, szum powodowany pracą urządzeń biurowych oraz echo.
BHP: spory pracowników o wietrzenie i klimatyzację w biurach i w open space'ach
Problemy z akustyką w biurach przekładają się na niską wydajność pracy. Z kolei spadki efektywności wywołane niesprzyjającymi warunkami pracy realnie przekładają się na straty finansowe przedsiębiorstwa. Problemy z akustyką to nie tylko hałas wywoływany przez współpracowników czy maszyny biurowe, ale także pogłos. Ma on duże znaczenie np. w przypadku sal konferencyjnych, bo wpływa na zrozumiałość mowy. Dużym wyzwaniem w aranżowaniu przestrzeni biurowej jest zachowanie balansu pomiędzy potrzebą koncentracji i poziomem wyciszenia pomieszczenia a potrzebą komunikacji pracowników.
Panele i ścianki działowe
W drodze do uzyskania idealnego środowiska akustycznego duże znaczenie mają odpowiednie materiały pochłaniające i odbijające dźwięk, np. meble, panele akustyczne, sufity. Dobrym rozwiązaniem są także oddzielne przestrzenie pracy.