2
. Taka postawa prawdopodobnie wynika z tego, że praca daje poczucie bezpieczeństwa, a pracodawca jest nam najbliższy. Jest w podobnej sytuacji do pracownicy, łączą ich wspólne działania i cele. Pracodawcy powinni więc wykorzystać ten czas, aby umocnić zaufanie i oddanie załogi. Przyszłość nie jest pewna i nie da rady przewidzieć, jakie przyniesie rozwiązania dla biznesu. Wszyscy obawiają się zmian i utraty źródła utrzymania.
Jeżeli będziemy na bieżąco informować pracowników o sytuacji firmy i podejmowanych decyzjach, pytać ich także o ich stanowisko czy opinię, zbuduje to silniejsze więzi z zatrudnionymi i wzmocni poczucie ich wartości. Nie odsuwajmy ich na dalszy plan. Sprawmy, aby pracownicy czuli się częściowo odpowiedzialni za firmę i jej pozycję na przyszłym, kształtującym się już teraz rynku.
- Co zrobić, gdy po okresie home office część pracowników nie przystosuje się do pracy w biurze, nie będzie chciało wracać do firmy? Czy z takimi osobami należy się szybko rozstać, aby nie podburzać innych, czy jeśli to możliwe, pozwolić im na pracę domową?
Przed nami wiele niewiadomych. Bez wątpienia rynek przebuduje się i głęboko zmieni się organizacja i sposób pracy. W baraży spożywczej, w której działam, wprowadziliśmy wiele nowości dostosowujących pracę zakładów do obecnych wymogów sanitarnych. Znaczenie wzrosło poczucie bezpieczeństwa, inne są zasady pracy i reguły na stanowiskach. Być może część lub nawet większość z tych reguł wdroży się już na stałe, gdyż obawa przed pojawianiem się wirusa będzie nam towarzyszyła już zawsze.
Prawdopodobnie wszystkie branże muszą przeanalizować swój biznes i jego rentowność. Niewykluczone, że przymusowe rozwiązania z czasów pandemii sprawdzą się także później. Przykładem jest choćby system pracy zdalnej, która dla pewnych grup pracowników będzie dobrym rozwiązaniem, a pracodawcy zmniejszą wydatki na powierzchnię biurową z zachowaniem oczekiwanego standardu usług. Może warto to przeanalizować?
Jako psycholog jestem przekonana, że wszystkie obszary biznesowe, które pozwalają rozwijać kontakty międzyludzkie, po okresie przymusowego zamknięcia będą wracać do dawnej świetności. Potrzeba kontaktów w społeczności to podstawa ludzkiej osobowości, naturalnie więc będziemy do niej dążyć. Człowiek jest istotą bardzo stadną i kontakty są dla niego rzeczą konieczną i normalną. Tęsknimy za tym i będziemy do nich wracać, jeśli tylko będzie to możliwe. Prawdopodobnie większość pracowników, którzy wcześniej pory pracowali w biurze lub w terenie, z ludźmi, chętnie wróci do dawnego systemu.
- W jaki sposób po okresie pracy zdalnej menedżerowie, pracodawcy mają zadbać o atmosferę w firmie, w pracy? Co ją powoli przywrócić, uzdrowić, wdrożyć pracę zespołową, wzajemne zaufanie, odpowiedzialność i poczucie firmowej wspólnoty?
Jestem optymistką. Powrót do pracy i utraconej normalności będzie przez wszystkich wyczekiwany i relacje wewnątrzfirmowe tylko na tym zyskają. Dodatkowo poczucie razem przeżytego kryzysu i wspólnego, choć zdalnego działania pogłębi więzi w zespole. Jako pracodawca i menedżerka sądzę, że właśnie teraz jest bardzo ważny moment na to, aby budować więzi w zespole, pogłębiać zaangażowanie pracowników. Odpowiednia, częsta komunikacja, empatia, zrozumienie i docenianie pracowników zaowocuje ich oddaniem, kreatywnością i poczuciem współodpowiedzialności za firmę. A to dlatego, że zapewnia im tak ważne w niepewnych czasach poczucie bezpieczeństwa.
- rozmawiała Grażyna Ordak
1. Badanie Devire: https://www.devire.pl/raport-wplyw-koronawirusa-na-polskie-przedsiebiorstwa/; dostęp z 6.04.2020 r.
2. Badanie Edelman „Trust and the Coronavirus": https://www.edelman.de/sites/g/files/aatuss401/files/2020-04/Edelman%20Trust%20Barometer%20Special%20Report%20-%20Brand%20Trust%20and%20the%20Coronavirus%20Pandemic.pdf; dostęp z 6.04.2020 r.