Wsparcie w pandemii: nie całą pomoc otrzymaną z Tarcz trzeba zwrócić

Prawie 61 mld zł z tarczy finansowej PFR 1.0 popłynęło do 340 tys. potrzebujących firm. Część z tych pieniędzy trzeba będzie oddać.

Publikacja: 17.02.2021 19:00

Wsparcie w pandemii: nie całą pomoc otrzymaną z Tarcz trzeba zwrócić

Foto: Adobe Stock

Poza dopłatami z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych subwencje z tarczy finansowej PFR 1.0 to druga najbardziej popularna, a zarazem wzbudzająca najwięcej emocji i rozbieżnych interpretacji wśród firm forma pomocy przewidziana w zeszłym roku. Przedsiębiorcy otrzymali już wsparcie. Teraz nieuchronnie zbliża się czas weryfikacji spełnienia przez nich warunków pozwalających zachować określoną część wsparcia. Jak będzie wyglądać ten proces?

Wysokości umorzenia

Zarówno tarcza finansowa dla mikroprzedsiębiorców, jak i tarcza dla MŚP przewidują określone mechanizmy pozwalające na obliczenie kwoty podlegającej zwrotowi.

W przypadku mikroprzedsiębiorców 25 proc. subwencji to kwota zwrotna bezwarunkowo. Przedsiębiorcy w momencie składania wniosku mieli więc świadomość, jaka będzie minimalna część do spłaty. Zwrot kolejnych 50 proc. zależy od utrzymania stanu zatrudnienia w okresie 12 pełnych miesięcy w stosunku do stanu zatrudnienia na koniec miesiąca poprzedzającego datę złożenia wniosku o subwencję (obowiązek ten obliczany jest proporcjonalnie do skali redukcji zatrudnienia).

Również w przypadku MŚP 25 proc. subwencji zwrotne jest bezwarunkowo. 25 proc. uzależnione jest zaś od utrzymania średniego stanu zatrudnienia, a kolejne 25 proc. – od skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży.

Obliczone w ten sposób kwoty stanowią zwrotną część subwencji. PFR w wyjątkowych przypadkach może podjąć decyzję o  zmianie wysokości zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla tych, których spadek przychodów wyniósł więcej niż 75 proc., mając na uwadze indywidualną sytuację danej firmy.

Przykład

Przedsiębiorca otrzymał subwencję z PFR i zwolnił dyscyplinarnie pracownika. Na jego miejsce zatrudnił jednak innego. Zarówno w tarczy dla mikroprzedsiębiorców, jak i w tarczy dla MŚP pod uwagę jest brany średni stan zatrudnienia. Dlatego w przypadku utrzymania określonej liczby pracowników, nawet przy zmianach personalnych, wartość umorzenia się nie zmieni.

Ze zwrotem subwencji w całości muszą się liczyć zarówno mikro-, mali, jak i średni przedsiębiorcy, którzy zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, otworzyli likwidację, postępowanie upadłościowe, restrukturyzacyjne czy złożyli fałszywe oświadczenia podczas składania wniosków.

PFR bada spełnienie warunków umorzenia na koniec 12. miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca po dniu przyznania subwencji. Warunki, tryb i szczegóły zwrotów i rozliczeń określone są w zawartej przez firmę umowie. Po tej weryfikacji nastąpi najmniej przyjemna dla firm część – określone kwoty trzeba będzie oddać.

Od kiedy zacząć spłacać

Spłata zwrotnej części subwencji następuje w 24 proporcjonalnych ratach od 13. miesiąca, licząc od pierwszego pełnego miesiąca po dacie zawarcia umowy z PFR. Zatem przedsiębiorcy zaczną przesyłać pierwsze przelewy w czerwcu 2021 r.

Przykład

Przedsiębiorca złożył wniosek o subwencję 20 czerwca 2020 r. Pierwsza spłata subwencji powinna nastąpić w lipcu 2021 r. Będzie to pierwszy pełny miesiąc od miesiąca złożenia wniosku.

Przedsiębiorca może wcześniej spłacić otrzymaną pomoc. Spłaty dokonuje wówczas na wyodrębniony rachunek techniczny banku pośredniczącego, z którym należy się wcześniej skontaktować. Przedsiębiorca powinien zawiadomić PFR o planowanej wcześniejszej spłacie subwencji finansowej co najmniej miesiąc przed planowaną spłatą.

Całość dla wybranych

Z warunków programowych wynika, że zarówno mikro-, mali, jak i średni przedsiębiorcy mogą liczyć na maksymalne umorzenie 75 proc. otrzymanej kwoty. Jednak 5 stycznia br. uchwałą Rady Ministrów przewidziano możliwość umorzenia całości subwencji w ramach tarczy finansowej 2.0. Dotyczy to jednak wybranych branż.

Na dzień dzisiejszy na zachowanie pieniędzy w pełnej wysokości mogą liczyć takie biznesy jak hotele, firmy transportowe, restauracje, muzea, siłownie, wesołe miasteczka. Na tej liście nie ma m.in. taksówkarzy, którzy w mediach głośno wyrażają swój sprzeciw wobec ich pominięcia.

Warto utrzymać stan zatrudnienia

Nie każdy otrzymał od rządu odpowiednie narzędzia do walki z kryzysem w 2021 r. Dlatego przedsiębiorcy, którym udało się uzyskać subwencje w 2020 r., powinni przyłożyć szczególną wagę do kwestii wpływających na wysokość jej umorzenia.

W szczególności warto utrzymać stan zatrudnienia wyższy lub równy średniemu stanowi zatrudnienia, będącemu punktem odniesienia.

W przypadku mikroprzedsiębiorców czynnik ten zaważy na możliwości zatrzymania aż połowy otrzymanych środków.

Poza dopłatami z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych subwencje z tarczy finansowej PFR 1.0 to druga najbardziej popularna, a zarazem wzbudzająca najwięcej emocji i rozbieżnych interpretacji wśród firm forma pomocy przewidziana w zeszłym roku. Przedsiębiorcy otrzymali już wsparcie. Teraz nieuchronnie zbliża się czas weryfikacji spełnienia przez nich warunków pozwalających zachować określoną część wsparcia. Jak będzie wyglądać ten proces?

Wysokości umorzenia

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami