W ocenie UE zwalczanie przestępczości jest na tyle istotnym aspektem międzynarodowej współpracy, że podpisała umowy z USA i Australią umożliwiające unijnym przewoźnikom przekazywanie stosownych danych. W przyszłości takie umowy mają zostać również zawarte z Kanadą i Japonią.
Podstawową funkcją dyrektywy jest usprawnienie komunikacji w zakresie wymiany danych osobowych pasażerów lotniczych między organami ścigania państw członkowskich. Dyrektywa reguluje przekazywanie danych oraz ich przetwarzanie przez unijne organy ścigania do celów zapobiegania, zwalczania, wykrywania i ścigania międzynarodowej przestępczości poważnej, zorganizowanej i terroryzmu.
Polskie wymagania względem przewoźników lotniczych
Zgodnie z przepisami krajowymi od 29 maja 2018 roku każdy przewoźnik lotniczy organizujący na terenie Polski podróż samolotem powinien przekazywać szczegółowy katalog danych osobowych wszystkich pasażerów. Wśród tych danych należy wymienić m.in.: imię i nazwisko, adres, numer telefonu, adres e-mail pasażera, informacje dotyczące dokumentu tożsamości (rodzaj, numer, kraj wydania, data ważności), datę dokonania rezerwacji lub wystawienia lotu i datę planowanego przelotu, informacje dotyczące płatności za bilet lotniczy (obejmujące m.in. numer karty płatniczej, dane znajdujące się na fakturze, informacje zawarte w zleceniu przelewu lub innej formie płatności), informacje o programach lojalnościowych, dane biura podróży lub agencji turystycznej, informacje dotyczące statusu pasażera w trakcie podróży – potwierdzenia etapów rezerwacji, stan odprawy, czy pasażer stawił się do odprawy osobiście) oraz dane dotyczącego bagażu pasażera. Zobowiązania te są dalej idące niż wynikające z dyrektywy o danych PNR, co w niektórych przypadkach może stanowić utrudnienie dla linii lotniczej. Spośród danych na temat pasażera podlegających obowiązkowemu przekazaniu ustawa wyłączyła m.in. rasę, pochodzenie etniczne, stan zdrowia, przynależność do związków zawodowych oraz przekonania religijne i światopoglądowe.
Dane PNR przewoźnik lotniczy jest zobowiązany przekazać w konkretnie wyznaczonych terminach, tj. od 24 do 48 godzin przed planowanym rozpoczęciem lotu oraz niezwłocznie po wystąpieniu określonych okoliczności, np. po zakończeniu odprawy biletowo-bagażowej i wejściu pasażerów na pokład.
Dane dotyczące pasażerów wszystkich lotów przylatujących i odlatujących na terenie Polski przewoźnik organizujący lot ma obowiązek przekazać do Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach w Komendzie Głównej Straży Granicznej.
Co do zasady, dane PNR powinny być przekazywane przez przewoźników w formie elektronicznej z wykorzystaniem protokołów i formatów danych określonych w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy. Wskazane w rozporządzeniu wymogi techniczne związane z transmisją mają zapewnić bezpieczne i efektywne przesyłanie danych PNR.