Wdrożenie pracy zdalnej może nie należeć do łatwych zadań, szczególnie dla pracodawców, u których do tej pory taka forma pracy nie była powszechnie stosowana. Podpowiadamy, jak efektywnie zarządzać zespołem pracującym w trybie pracy zdalnej.
Jasne zasady
Pierwszym krokiem do wdrożenia pracy zdalnej powinno być przede wszystkim właściwe przygotowanie zespołu i jasne określenie zasad pracy podczas home office. Istotne jest, by pomimo odległości pracownicy wiedzieli: czym, jak i dlaczego mają się zajmować oraz jakie są wobec nich oczekiwania i jakich rezultatów pracy się od nich wymaga. Warto również ustalić z pracownikiem formę rozliczania i monitorowania bieżących zadań i projektów. Może to być zależne zarówno od stanowiska, jak i poziomu samodzielności oraz kompetencji danego pracownika. Przełożony inaczej powinien rozliczać i monitorować pracę osoby początkującej, a inaczej eksperta, który posiada predyspozycje do dobrego zarządzania własnym czasem oraz potrafi samodzielnie organizować i realizować powierzone mu zadania i projekty.
Komunikacja to podstawa
Podczas pracy zdalnej kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej komunikacji w zespole na linii przełożony-pracownicy oraz pomiędzy samymi pracownikami. W tym celu możemy wykorzystać m.in. maile, telefony, komunikatory czy wideokonferencje, dzięki którym omówimy z pracownikami bieżące zadania oraz ustalimy harmonogram działań na najbliższe dni. Dodatkowo warto pamiętać, że umożliwiając pracownikom spotkania online zwiększymy ich zaangażowanie oraz motywację do pracy. Ponadto dzięki wspólnym dyskusją możliwe będzie spojrzenie na daną sytuację czy projekt z różnych perspektyw, co pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie, a także pobudzi kreatywność pracowników. Komunikacja z pracownikami jest niezwykle ważna, zwłaszcza gdy zarządzamy rozproszonym zespołem. W momencie, gdy pracownicy mogą liczyć na wsparcie ze strony przełożonego i współpracowników pracują efektywnej, z większą motywacją i zaangażowaniem. Zadbanie o dobrą komunikację podczas pracy zdalnej buduje zaufanie w zespole i poczucie, że choć pracujemy na odległość, to zawsze możemy na siebie liczyć. Ponadto pracownicy korzystając z różnych komunikatorów czy platform mogą informować się o bieżących zadaniach oraz na jakim etapie są prowadzone przez nich projekty. Mogą dzielić się swoimi sukcesami oraz przekazywać sobie nawzajem informacje o ciekawych materiałach, kursach online czy webinariach.
Czytaj też: Koronawirus: jak zorganizować sobie pracę zdalną w czasie pandemii