Rozwiązania tzw. tarczy antykryzysowej, tj. ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU poz. 374 ze zm.), które dotyczą dofinansowania, obowiązują od 31 marca 2020 r. Dopiero teraz pojawiają się jednak oficjalne interpretacje w tym zakresie.
Szkodliwa interpretacja...
Jedna z nich spowodowała, że wielu pracodawców ma aktualnie problem z uzyskaniem dofinansowania. Na stronie https://www.gov.pl/web/rodzina/wsparcie-dla-przedsiebiorcow-odpowiadamy-na-pytania Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi na jedno z pytań podało, że: „Wskazane jest więc składać wnioski na okresy miesięczne do trzech miesięcy maksymalnie. Nie można zawrzeć, umowy na część miesiąca, okresem rozliczeniowym dla wypłaty wynagrodzenia jest miesiąc kalendarzowy". Na tej podstawie urzędy pracy, które rozpatrują wnioski o dofinansowanie, przyjmują, że dofinansowanie może dotyczyć tylko całego miesiąca. Co za tym idzie, także obniżony wymiar czasu pracy czy przestój może obejmować wyłącznie cały miesiąc. Przyjmują także, że jako pełny miesiąc można traktować np. okres od 15 kwietnia 2020 r. do 14 maja 2020 r. Jeśli zatem pracodawca np. w kwietniu wprowadził przestój tylko na dwa tygodnie, a w pozostałych dwóch tygodniach prowadził działalność, nie otrzyma dofinansowania. Urzędnicy traktują taką sytuację jako dofinansowanie do części miesiąca, a w ich ocenie zawarcie takiej umowy o wsparcie nie jest możliwe.
... bez oparcia w przepisach
Taka interpretacja nie ma oparcia w przepisach tarczy antykryzysowej. Zgodnie z jej rozwiązaniami zawartymi w art. 15g, pracodawca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, może zwrócić się z wnioskiem o dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy. Przepisy tarczy nie określają przy tym minimalnego okresu, na jaki przestój czy obniżony wymiar czasu pracy należy wprowadzić. Warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy mają być ustalane przez pracodawcę w porozumieniu zawieranym ze stroną społeczną. Jednym z jego elementów jest wskazanie okresu, przez jaki mają obowiązywać rozwiązania dotyczące przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Z samego zaś faktu, że dofinansowanie przysługuje przez łączny okres trzech miesięcy przypadających od miesiąca złożenia wniosku trudno wywieść, że przestój czy obniżony wymiar czasu pracy mają obowiązywać przez miesiąc.
Czytaj też: Koronawirus: Przestój ekonomiczny na szczególnych zasadach