Na konta pracodawców wpłynęły już pierwsze transze środków na ochronę miejsc pracy wypłacane na podstawie art. 15g ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU poz. 374 ze zm.; dalej: tarcza antykryzysowa). Pracodawcy, który wprowadził te rozwiązania – tj. przestój ekonomiczny albo obniżenie wymiaru czasu pracy – przysługuje dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na podstawie umowy podpisanej z wojewódzkim urzędem pracy (WUP). Umowa określa m.in. zasady wykorzystania środków oraz wskazuje na obowiązek rozliczenia się z uzyskanych środków po zakończeniu okresu dofinansowania. Wynika z niej również obowiązek informowania WUP o zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość wypłaconych świadczeń. Jak się okazuje, wojewódzkie urzędy pracy różnie interpretują te zapisy.
Utrzymanie w zatrudnieniu
Pierwszym zagadnieniem, z którym muszą zmierzyć się pracodawcy, są dwa różne wzory umów funkcjonujących w obrocie prawnym. Pracodawcy, którzy składali wnioski przed 18 kwietnia 2020 r. (data wejścia w życie tzw. tarczy 2.0, tj. ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS CoV-2, która zmieniła również tarczę antykryzysową), załączali do wniosku wzór umowy z 1 kwietnia. WUP podpisywał z nimi umowę o takiej treści, nawet jeśli do jej zawarcia i do wypłaty środków doszło już po wejściu w życie przepisów tarczy 2.0. Tymczasem 24 kwietnia 2020 r. – w związku z wejściem w życie przepisów tarczy 2.0 – opublikowano nowy wzór umowy.
Jest to o tyle istotne, że zgodnie z brzmieniem przepisów obowiązujących od 1 do 17 kwietnia 2020 r. pracodawca był zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych dofinansowaniem przez okres dofinansowania oraz równoważny okres po zakończeniu pobierania dofinansowania. Oznaczało to, że pracodawca, który pobierał dofinansowanie przez trzy miesiące, był zobowiązany zatrudniać pracownika przez te trzy miesiące oraz jeszcze kolejne trzy. W tarczy 2.0 zmodyfikowano ten obowiązek w ten sposób, że pracodawca jest zobowiązany zatrudniać pracownika jedynie przez okres dofinansowania. Zgodnie z przepisami przejściowymi, przepis ten stosuje się również do wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie tarczy 2.0, a więc pomiędzy 1 a 17 kwietnia 2020 r.
Pracodawcy, którzy podpisali umowę na pierwotnym wzorze, mają więc wątpliwości, czy muszą zatrudniać pracowników objętych dofinansowaniem jedynie przez okres pobierania dofinansowania, czy również po tym czasie.
Tu sytuacja wydaje się być w miarę jasna. Przepisy tarczy antykryzysowej powinny mieć pierwszeństwo przed zapisami umowy. Oznacza to, że wszyscy pracodawcy korzystający ze wsparcia na ochronę miejsc pracy są zobowiązani do zatrudniania pracowników, których wynagrodzenia są objęte dofinansowaniem, jedynie przez okres pobierania środków z FGŚP. Data złożenia wniosku nie ma znaczenia.