2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie usług detektywistycznych, określone w ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych".
Organ dokonujący wpisu wydaje zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru. Firma zajmująca się działalnością detektywistyczną ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w trakcie pracy zawodowej.
Jaka specyfika firmy
Wszystkie przedsiębiorstwa detektywistyczne ze względu na swoją specyfikę oraz wrażliwość zbieranych danych muszą spełniać dodatkowe wymogi. Przede wszystkim mają obowiązek zachowywać tajemnicę źródeł informacji oraz okoliczności spraw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Po podpisaniu umowy z klientem detektyw musi powiadomić na piśmie o jej zawarciu organ prowadzący postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, jeżeli z treści umowy wynika, że może się ona wiązać ze sprawą, w której prowadzone jest postępowanie. Za niepowiadomienie odpowiedniej instytucji grozi nawet kara pozbawienia wolności do dwóch lat.
W ramach prowadzonych spraw detektywistycznych przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane osobowe zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Ponadto ma prawo żądać od zleceniodawcy dodatkowych dokumentów potwierdzających, że podejmowane działania detektywistyczne nie będą niezgodne z prawem albo nie będą powodowały nielojalności w stosunku do klientów.
Umowy tylko pisemne
Przedsiębiorca ma obowiązek zawierać wszystkie umowy na usługi detektywistyczne w formie pisemnej oraz je archiwizować przez pięć lat od dnia zakończenia ich realizacji. Muszą być one dostępne dla organów upoważnionych do kontroli, czyli organu prowadzącego rejestr lub upoważnionych przez niego komendantów wojewódzkich policji.
Po wykonanych czynnościach przedsiębiorca ma obowiązek przedstawić zleceniodawcy sprawozdanie określające datę zawarcia umowy, opis przebiegu umowy, określenie zakresu i przebiegu przeprowadzonych czynności, opis stanu faktycznego oraz datę zakończenia czynności. Sprawozdanie to powinno być udokumentowane odpowiednimi materiałami. Kopię sprawozdania przedsiębiorca przechowuje przez dwa lata lub do momentu zaprzestania działalności.
Grzegorz Byszewski ekspert Pracodawcy RP
Komentuje Grzegorz Byszewski, ekspert Pracodawcy RP
Prywatni detektywi zawsze będą mieli wiele zleceń, zwłaszcza w społeczeństwach, które mają relatywnie niskie zaufanie do ustawowych organów pilnujących przestrzegania prawa i porządku publicznego.
Wiele osób, szukając pomocy detektywa, wierzy, że uda im się szybciej lub skuteczniej uzyskać oczekiwane wsparcie. Jednocześnie w okresie rosnącej liczby niespłacanych kredytów także instytucje finansowe mogą być zainteresowane poszukiwaniem poprzez wyspecjalizowane agencje detektywistyczne majątku swoich dłużników.