Ww. przesłanka ma charakter fakultatywny, ponieważ zamawiający może zrealizować zamówienie z własnych środków.
Uwaga!
Nieprzyznanie środków oraz brak własnych środków nie może spowodować unieważnienia przetargu, jeżeli nie jest to przewidziane w ogłoszeniu lub zaproszeniu.
Jeżeli w postępowaniu składano oferty częściowe, przesłanki unieważnienia przetargu stosuje się do każdej części zamówienia odrębnie. W konsekwencji, postępowanie w takim wypadku może być unieważnione w danej części.
Zamawiający ma obowiązek zawiadomienia równocześnie wszystkich wykonawców o unieważnieniu przetargu, informacja ta musi zawierać uzasadnienie powodów oraz podanie podstaw prawnych takiej decyzji.
Unieważnienie postępowania może nastąpić zarówno przed upływem składania ofert, jak i po upływie tego terminu, a zawiadomienie o unieważnieniu przetargu musi dotrzeć do każdego z tych wykonawców, niezależnie od etapu, w jakim nastąpiło unieważnienie.
Jeżeli przyczyny unieważnienia przetargu leżą po stronie zamawiającego, wykonawcy mają prawo domagać się zwrotu kosztów uczestnictwa w przetargu. Chodzi tu np. o koszty przygotowania oferty, specyfikacji, dokumentów, kosztów pełnomocnika. Jeżeli zamawiający zwróci tylko część kosztów lub nie zwróci ich wcale, wykonawca może się domagać ich zwrotu na drodze sądowej.
Jeżeli postępowanie zostanie unieważnione, na wniosek zamawiającego, który ubiegał się o udzielnie zamówienia, zamawiający ma obowiązek zawiadomić go o nowym postępowaniu przetargowym w sprawie tego samego przedmiotu zamówienia. -
Wzór zawiadomienia o unieważnieniu przetargu
Nadarzyn, 14 września 2012 r.
Sygnatura pisma
Wykonawcy:
Budmet, spółka z o.o.
ul. Bracka 6, lokal 10
Nadarzyn
oraz
JWT Ekspert, spółka z o.o.
ul. Owocowa 87, lok. 34
Katowice
Zawiadomienie o unieważnieniu przetargu ograniczonego na remont i modernizację budynku Urzędu Skarbowego w Nadarzynie
Na podstawie art. 93 ust. 3 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010 r., nr 113, poz. 759, z późn. zm., dalej: ustawa) zamawiający – Urząd Skarbowy w Nadarzynie informuje o unieważnieniu postępowania zmierzającego do udzielenia w trybie przetargu ograniczonego zamówienia na remont i modernizację budynku Urzędu Skarbowego w Nadarzynie.
Uzasadnienie:
W postępowaniu złożono dwie oferty, które podlegają odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 z uwagi na to, że nie odpowiadają treści specyfikacji.
W ofercie złożonej przez firmę Budmet, spółka z o.o. z Nadarzyna, ul. Bracka 6, lokal 10 stwierdzono niezgodność oferty z przedmiarem robót, stanowiącym załącznik nr 2 do specyfikacji.
W kosztorysie ofertowym wykonawca przyjął:
a) w poz. 2.3 (roboty budowlane) – ilość 156 m
2
płytek ceramicznych o wymiarach 60 cm/60cm – w miejsce wymaganej przez zamawiającego ilości 56,8 m
2
.
Oferta nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W ofercie numer 2 złożonej przez JWT Ekspert, spółka o.o. w Katowicach, ul. Owocowa 87, lok. 34 stwierdzono niezgodności oferty z przedmiarem robót (załącznik nr 2 do specyfikacji) i dokumentacją techniczną (załącznik nr 3 do specyfikacji). W kosztorysie ofertowym wykonawca nie wskazał wyceny płytek ceramicznych o wymiarach 60 cm/60 cm, natomiast dokonał wyceny płytek ceramicznych o wymiarach 45 cm/45 cm.
Obie oferty nie odpowiadają treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a popełnione omyłki nie podlegają poprawie w trybie określonym art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy. Z uwagi na powyższe, na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie z powodu braku ofert niepodlegających odrzuceniu oraz poinformować na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy o odrzuceniu ofert.
Podpis osoby upoważnionej przez zamawiającego
podstawa prawna:
art. 93 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010 r., nr 113, poz. 759, z późn. zm.)